onsdag 4 september 2013

Kungsörn på tal om toppar

Så fascinerande! Högt ovanför mitt hus seglade först en, sedan två och till sist inte mindre än fem gigantiska fåglar. Med hjälp av kunnig man och ett karakteristiskt läte kunde jag förstå att det faktiskt handlade om Kungsörnar.

En ung Kungsörn.

Det finns omkring 600 - 700 häckande par i Sverige. De gillar stora ändlösa skogar och klippig miljö. En natur som stämmer väl in på det småländska höglandet.
Ofta så håller deras äktenskap livslångt. I de stora reviren kan de ha flera olika bon som de alternerar emellan olika år. Överlevnaden för ungfåglar är inte så stor, men det kan mycket väl ha varit ett föräldrapar med tre ungar som vi såg. Det har under flera år och vid skilda tillfällen pratats om att det finns minst ett häckande par i våra trakter. Informationen är knapphändig, men jag kan förstå syftet med det.


Den här upptäckten gläder mig alldeles särskilt mycket eftersom jag har skapat en karaktär i Holavedsbrudar som är falkenerare och nu är jag stärkt i min tro att detta kan ha varit möjligt samtidigt som det blir trovärdigt för läsarna.

Kungsörnen lär ha varit vanligt förekommande och mycket populär i jakt med rovfåglar. Här i Sverige utövades denna jaktform redan på 500-talet och den omnämns i Västmannalagen på 1300-talet.



Tänk vad som kan hända när solen skiner en vanlig dag i september och kaffet avnjuts utomhus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar