onsdag 25 september 2013

Kill your darlings

Denna underbara höstdag håller jag på med storbyk. Jag ligger inte på bryggan och klappar lakan. Det använder jag tvättmaskin till. Nej, jag tvättar mina texter rena från onödiga ord och överdriven information. "Kill your darlings" och "skriv inte läsarna på näsan" är ordern för dagen.

Min vackra solros blommar än.


För varje ny genomläsning hittar jag nya onödigheter. Och det är bra för veckotidningsbranschen slimmar utrymmet. Sedan jag skrev de novellerna jag bearbetar nu har har jag blivit av 2000 tecken till. Det är lite som den där skräddaren som till sist var tvungen att erkänna "att det bidde ingenting".
Nåja, 13000 tecken är i alla fall någonting och det gäller att vara rädd om varenda bokstav jag får plats med. Läste någonstans att det efterfrågades noveller på tusen nedslag att läsa i mobilen på väg till jobbet.




Men jag är fortfarande glad för mina veckotidningsläsare. Kanske kan novellerna locka till läsning av mina böcker. Och jag predikar ju för att det är bra att synas.
Jag är bara ett par meningar från målet i "En midsommarnattsdröm". Sedan sätter jag tänderna i "Mord på café" och "En skådespelare för mycket".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar