onsdag 11 september 2013

Skriv, sälj & bli lönsam

Hur gör man för att leva på sitt skrivande? En fråga som säkert de flesta av oss med författarambitioner vill ha svar på. Skrivande kan vara mycket och i boken "Skriv,sälj & bli lönsam" har Camilla Björkman samlat sina bästa råd och tips för den frilansande journalisten.
Mycket av detta är direkt överförbart på författaryrket samtidigt som många författare med mig "extraknäcker" som frilansskribenter.

Så här ser mitt exemplar ut redan efter en första genomläsning.
Första pluset vill jag ge för formatet - danskt band. Det är så härligt att hålla i och flikarna på pärmarna fungerar som utmärkta bokmärken.Typsnittet är läsvänligt och layouten är snygg.

Nästa plus blir för enkelheten och det raka språket. Kapitelindelningen är tydlig och Camilla leder läsaren framåt med en fast hand och med stegrad svårighetsgrad. Hon trycker på det faktum att den frilansande journalisten är en egenföretagare och att det innebär att man måste ta sitt ansvar som en sådan.
Tipsen haglar, några kanske självklara. Andra mer udda. Själv finner jag ett utmärkt dito på sidan 92. Nej, vad det handlar om tänker jag inte avslöja.

Denna bok är ett måste för den skrivande människan i vilket utvecklingsstadium hon än befinner sig. Jag har bara en "brasklapp". Vid ett tillfälle använder Camilla ordet kulor som synonymt för pengar. I önskningar och affirmationer kan detta ord vara ödesdigert. Därför anser jag att det inte heller platsar i denna bok.

"Skriv, sälj & bli lönsam - så lyckas du som frilansjournalist" av Camilla Björkman är utgiven av Liber AB och finns bland annat att köpa här och här.

Camilla bloggar på Driva Eget.

2 kommentarer: