torsdag 12 september 2013

Författarens debiterbara tid

Skriver en författare dygnets alla timmar? Många gör nog det när de är inne i en period av intensivt kreativt flöde. Sedan kommer perioder när det sker andra saker. Jag är inne i en andra-saker-period nu. En roman är lämnad till påsyn och även ett antal noveller och kortromaner till veckopressen.

På agendan står texten till "Kyrkornas Hemligheter" del 2. Denna text är vad jag kallar upplevelseprosa och kräver ett helt annat tänk än vid romanskrivande. Men än så länge håller jag på med förarbetet, vilket innebär att sortera material och utöka researchen. Samtidigt funderar jag kring marknadsföringen.

Upplevelsetid, hur räknas det?

Icke debiterbar tid, hur hanterar en författare sådan tid? Finns säkert massor med sätt, men för min egen del försöker jag räkna på en rimlig årslön, som jag sedan slår ut på olika delar av mitt författarskap, som är rent debiterbara. Än så länge går det inte så bra, men jag har en bra plan för 2014.

Generellt sett så tror jag att jag skriver omkring 50% av min arbetstid, resten gör jag annat. Annat kan vara att hålla föredrag eller jobba med artiklar och reportage, vilket också då är debiterbart.





Jag tror att jag har omkring 25% arbetstid som inte genererar direkta pengar. Det är då jag bloggar, kläcker nya idéer eller knyter kontakter och kanske provar en ny väg. Läsning räknar jag också till mitt arbete i de fall då jag gör detta i studiesyfte eller för att recensera en särskild bok, exempelvis på begäran.

Attans vad knepigt det är att bli en lönsam författare. 

Relaterade inlägg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar