söndag 8 september 2013

Kaffe med Rån i en smakebit på søndag

Det är söndag förmiddag och septembersolen skiner. Temperaturen är fortfarande sommarvarm och i trädgården blommar det för fullt.
Under veckan som gått har vårt land haft besök från stora världen och detta tänker jag knyta an till i den smakebit på søndag, som jag bjuder på idag.

Catharina Ingelman-Sundberg har slagit igenom stort under året som gått med feelgood-boken "Kaffe med Rån". Det glada pensionärsgänget var inte helt nöjda med sitt seniorboende utan bytte ut det till något mer storstilat. Följande smakebit är hämtad från kapitel 10.




"Hon svepte med blicken över lyxsviten. Skulle de slå sig ned i biblioteket, spela på flygeln, gå in i den privata biografen eller bara sjunka ner i närmaste fåtölj? Fast det stora badkaret med sin vackra mosaik och bastun lockade förstås också. Husfrun hade berättat att man kunde slå på grönt ljus och djungelmusik medan man satt där, eller blått ljus om man föredrog det. Kanske skulle hon bara lägga sig och vila i den stora dubbelsängen med utsikt över Slottet."





Just i den här sviten bodde Barack Obama och författaren själv hade sina funderingar kring detta. Jag kan verkligen se "Märtha", "Snillet", "Krattan" och de andra framför mig när de njuter av att delat säng med en sådan celebritet.




22 kommentarer:

  1. Jag har sneglat lite på den här boken, men än så länge har den inte fått följa med hem. Jag är lite rädd för att den ska vara åt buskis-hållet, det gillar jag inte alls.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är inte buskis. Lite mer åt det samhällssatiriska hållet, tycker jag.

      Radera
  2. Dette var en herlig bok syntes jeg, tusen takk for smakebiten:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt kul, men med en allvarlig baktanke.

      Radera
  3. Dette hørtes også ut som en bok jeg kunne tenke meg å lese! Det er blitt mange nye, også denne søndagen! :-)
    Ønsker deg en fin dag!

    SvaraRadera
  4. Den här har jag läst och blivit besviken på. Den var "too much" för min smak. Hoppas du gillar den bättre.
    Fortsatt trevlig söndag önskas!
    /Caroline - Bland böcker (www.blandbocker.blogg.se)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade den just därför att den var så osannolik samtidigt som där fanns en underton av allvar.

      Radera
  5. Har bara läst hennes böcker om vikingatiden. Det här låter som något helt annat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här visar Catharina en helt annan sida.

      Radera
  6. Denne er jeg så glad jeg har stående i bokhyllen, for den tror jeg at jeg kommer til å like. Takk for smakebiten! Kos deg videre med boken!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. då har du något riktigt roligt framför dig.

      Radera
  7. Den här tyckte jag om när jag läste den, mysrolig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktig feelgood, om jag får säga det själv.

      Radera
  8. Tack för smakbiten. Har varit lite skeptisk precis om Monika men också nyfiken på den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Personligen gillar jag den, men vi tycker olika och tur är det.

      Radera
  9. Den här har jag hört mycket gott om och jag har tänkt lyssna på den så småningom. Helge Skoogh är uppläsare vilket inte känns helt fel. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte lyssnat på den, men Helge Skoogh brukar vara ett säkert kort.

      Radera
  10. Jeg har hørt at denne boken skal være bra, og morsom :)

    SvaraRadera
  11. Den här boken dyker upp titt som tätt, men jag har inte läst den själv. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och den är redan översatt till 11 språk, tror jag att det var.

      Radera