söndag 29 september 2013

Rosamunde Pilcher i en smakebit på søndag

Denna söndag skiner solen över det småländska höglandet.  Jag startar dagen med att delta i en smakebit på søndag.
Och vill då bjuda er alla på några rader av en av mina absoluta favoritförfattare, Rosamunde Pilcher. Dessa avslutar kapitel nio i "Snäcksamlarna", som utkom på svenska 1989.





  
"Orden upplöstes och försvann, som figurer sedda genom en regnvåt fönsterruta. Som så lätt kan finna lyckan. Sophie hade inte bara funnit lyckan utan utstrålat den. Och nu fanns ingenting kvar. boken gled ur handen på henne. Hon lade sig ner och begravde sitt tårblöta ansikte i Sophies kudde, vars lena linne var lika svalt som moderns hud och luktade svagt av henne, som om hon bara något ögonblick tidigare hade gått ut ur rummet."





Pilchers författarskap kännetecknas av hennes alldeles egna sätt att måla med orden. Ett sätt som egentligen inte är krångligt eller högtravande utan bara så omedelbart.

Relaterade inlägg:

29 kommentarer:

  1. Takk for smakebiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den bjuder jag gärna på :). Tack för besöket.

      Radera
  2. Takk for smakebiten! Tror ikke jeg har lest noe av denne forfatteren tidligere, så hun skal jeg sjekke nærmere ut. Takk for forfattertips! Og smakebit!:) Ha en herlig søndag!:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pilcher är något utöver det vanliga.

      Radera
  3. Den här läste jag för vad som måste ha varit ett halvt liv sedan (vet att jag inte hade flyttat hemifrån). Kommer inte ihåg den, kanske inte är så konstigt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det vore väl hemskt om vi hade kapacitet att minnas alla böcker vi läst :).

      Radera
  4. Takk for smakebiten! Jeg har lest "Veien hjem" for mange år siden, men kan ikke helt huske om jeg likte den eller ikke :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte lätt att komma ihåg alla böcker som man läst och inte vad man tyckte om dem heller.

      Radera
  5. Tusen takk for smakebiten:-) Dette er en forfatter som jeg må få sjekket ut. Ha en fin søndag:-)

    SvaraRadera
  6. takk for fin smakebit og boktips :)

    SvaraRadera
  7. Varje gång någon skriver om Rosamunde Pilcher så blir jag alldeles förvirrad. Jag hade kunnat vara helt säker på att jag läst något av henne. Om jag bara hittat en bok i hyllan eller känt igen en titel. Men det gör jag inte. Snart får jag nog vacker ta och läsa något bara för att veta säkert :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får du nog göra :). Jag är bra på att "tjata" om henne.

      Radera
  8. En fin smakebit! Pilcher er en ukjent forfatter for meg, men kanskje en jeg burde sett nærmere på. Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
  9. Ukjent bok og forfatter for meg, men takk for smakebiten og ha en fin søndag:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pilcher har ett väldigt speciellt språk som jag fastnat för.

      Radera
  10. På något sätt så tror jag att jag läst något av Pilcher för många år sedan, men jag vet faktiskt inte vad i så fall...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan det vara svårt att håll isär allt man läst.

      Radera
  11. Takk for smakebiten av en ukjent forfatter for meg. Noe å sjekke ut.. Likte coveret,::)

    SvaraRadera
  12. Ojoj! Den här smakebiten väckte minsann gamla minnen till liv, från den tiden då jag slukade Rosamunde Pilcher. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att träffa på någon mer som är/var såld på henne.

      Radera
  13. Tror att jag har läst den här och några till av Pilcher, men jag skrev inte läsdagbok då, så jag är inte helt säker på vilka det är som jag har läst. Kanske skulle ta och göra en läs test någon gång. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsdagbok låter förståndigt. Men det är nog så dags för mig att börja nu :).

      Radera
  14. Okänd författare och bok för min del. Tack för smakbiten :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag märker att jag ofta tar tillfället i akt att framhäva Pilcher :).

      Radera
  15. Deilig omslag på boka da. Så godt du beskriver språket hennes.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker också mycket om omslaget.

      Radera