tisdag 17 september 2013

Direkt olämpliga frågor till en författare

Visst får jag många frågor om mitt yrkesval eller snarare frågor om min omfattande fritid. Det som för mig är ett aktivt val av arbete tycks i somligas ögon ses som en gigantisk semester utan slut. Nu ska jag inte dra alla över en kam. Allteftersom åren har gått har allt fler förstått vad det innebär att arbeta som författare och frilansande skribent. Men det händer att jag får märkliga frågor.
Vad som fick mig att tänka i dessa banor var Sofia Hallbergs inlägg på sin blogg hos Litteraturmagazinet. Hon nämner tio frågor som det borde vara enligt lag förbjudet att ställa till en författare. Genast kom jag att tänka på två som hon missat.

Jobbar jag? Ja, det gör jag.

  • Vad gör du hela dagarna när du har skrivit färdigt?
  •  Får du verkligen betalt för ditt jobb?

Dessa två är de absolut värsta att behöva besvara. Särskilt när de ställs av en före detta kollega som passat på att forska inom något "hett" område och till och med fixat sig en professur eller liknande. Fast det räcker med hon som stolt berättar att hon fått den åtråvärda rektorstjänsten med åtföljande löneförhöjning.
Hur sjutton ska frågor som dessa och liknande hanteras? Tyvärr gav inte Sofia Hallberg något svar på detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar