fredag 13 september 2013

Bokbloggsjerka vecka 37

Och så var det då fredag igen och Bokbloggsjerka. För mig har det blivit lite av ett måste så här på förmiddagen.
Veckans fråga: Om du skulle skriva en bok, var skulle den i så fall utspela sig?
Frågan i en mer utvecklad form och reglerna för jerkan hittar du på Annikas Litteratur- och kulturblogg. Är du inte redan med, så häng på.


För mig är detta en riktigt rolig fråga och ger mig en chans att berätta om åtminstone ett av mina bokprojekt. Bloggen Holavedsbrudar startade 2011 för att styra upp mitt skrivande. Läs gärna mitt allra första inlägg! Jag skriver företrädesvis i historisk tid och det beror på att jag alltid varit intresserad av tider som flytt. Och jag är gärna på plats vid arkeologiska utgrävningar och lyssnar med förkärlek på föreläsningar som behandlar tiden före min egen.

Inspirationsomslag till del 1 av Holavedsbrudar.


Att sen samla ihop denna kunskap till ett hopkok av sanning och fiktion har blivit en del av mitt liv. Arbetet med släktskrönan Holavedsbrudar är ständigt pågående, men lite vid sidan om. Den utspelar sig i huvudsak i norra Småland och på landsbygden. Tiden är 1500-tal och framåt, åtminstone är det så i skrivande stund. Inget är statiskt och allt kan hända.
Många av karaktärerna är mina egna förfäder och handlingen bygger på min egen forskning. Till detta har jag fogat sanna historiska händelser tillsammans med min otyglade fantasi.



Nyfiken? Delar av den sanna sagan finns i boken "Inspiration för släktforskare", som utkom 2009.

36 kommentarer:

  1. Det låter riktigt intressant!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland känns det som jag lever i Holavedsbrudarnas värld. Kanske helt okey eftersom jag är en av dem :).

      Radera
  2. Det där med släktkrönikor är verkligen en genre för mig, jag läser inte så ofta dem som sträcker sig så långt tillbaka som dina böcker men jag gillar. Historien ger perspektiv - en riktigt bra sådan bok från i somras var Vägen till Bålberget. Nu tipsar jag visst om böcker igen, det är ett tics jag har :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vägen till Bålberget finns på min önskelista. Har du läst serien Släkten, vars delar utkommer en om året på Historiska Media. Senast ut är Drottningkronan.

      Radera
  3. Låter verkligen intressant! Jag läste förra året klart den helt fiktiva och lite fantasyinspirerade släktkrönikan Sagan om Isfolket, och gillade verkligen upplägget att man fick följa en släkt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sagan om Isfolket är bra och håller än idag, tycker jag.

      Radera
  4. Verkligen spännande arbete. Research som annars kan verka lite krävande, får du att låta så roligt!

    SvaraRadera
  5. Det låter verkligen intressant :)

    SvaraRadera
  6. Åh, så intressant att du berättar detta. Släkthistoria är ju ett fantastiskt grundmaterial för att skapa berättelse!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar heller aldrig slut, finns hur mycket som helst.

      Radera
  7. Släktkrönikor har jag nog alltid gillat och det gör inget alls om fakta blandas med fiktion :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan blandning är det nog svårt att få till en läsvärd historia.

      Radera
  8. Här är en till som gillar släktkrönikor. Gillar böcker/serier där man får följa personer över tid så man lär känna dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul att skriva också, vill jag lova.

      Radera
  9. Men så spännande! Jag skulle ha för höga krav på mig själv, men ditt projekt låter lockande att läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmm... det tycks ta sin lilla tid. Hamnade i annan trilogi "Min är Hämnden" med två efterföljande delar.

      Radera
  10. Det låter riktigt spännande, historia i alla former är något jag finner intressant, så fortsätt kämpa! :)

    SvaraRadera
  11. Ja det låter spännande och intressant Ewa. Ibland kan jag bli sugen på något riktigt annorlunda mot vad jag brukar läsa.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det händer att jag väljer något som jag normalt inte valt att läsa och blir glatt överraskad. Set Mattssons Svekets Offer var en sån bok.

      Radera
  12. Historia är intressant och speciellt lokalhistoria.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan verkligen grotta ner mig i allt som har med historia att göra.

      Radera
  13. Verkligen ett spännande projekt :)

    SvaraRadera
  14. Låter som ett jättespännande projekt! Roligt att få reda på mer om sin egen släkthistoria samtidigt som man har det kul med skrivandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från början var det ren släktforskning mest för att min mor var nyfiken och nu så här lång tid efteråt blir det en hel släktskröna.

      Radera
  15. Själv var jag lite lat och startade ett projekt som kräver ett minimum av källforskning. Men ditt låter både spännande och lärorikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Från början var det inte en research till en bok utan släktforskning, som utvecklades.

      Radera
  16. Så spännande ditt skrivande låter! Jag skulle nog få skriva om min egen hemtrakt för jag har inte alls tillräckligt med fantasi för att hitta på något eget. Men den bristen på fantasi gör ju att det inte blir någon bok heller...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantasi kan tränas upp, tror jag. Och det sägs att det är utmärkt att skriva om en miljö som man känner riktigt väl till.

      Radera
  17. Släkten är en bra källa för inspiration. Min morfar släktforskar och egentligen borde jag använda mig av en del av det han har grävt fram för att skriva en bok...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra.

      Radera