torsdag 5 september 2013

Läckberg, en sann företagare

Måste bara återkomma till detta att en författare av idag bör se sig som en företagare. Läste några kloka ord i tidningen Driva Eget, som gäller generellt för egenföretagare. Men om jag får säga min mening, synnerligen väl anpassade till författaren och skribenten.

"Se dig själv som anställd av dig själv"

Vad förväntar du dig av dig själv som arbetstagare i ditt eget företag? Har du en plan för det arbete som ska utföras? Finns det en hållbar budget? Har du någon budget över huvudtaget? Vad tjänar du på ditt brödskrivande? När kan romanen du skriver tänkas generera inkomster? Tar du tillräckligt mycket betalt vid officiella framträdanden?
Detta är frågor som jag verkligen börjat fundera på och sätta i fokus.

 

Ett synnerligen bra exempel är Camilla Läckberg. Läs om hennes skatteknep och se listan över de svenska författare som tjänar mest med pengar i sina bolag. Artikeln är publicerad av tidningen Driva Eget.
Jag beundrar dessa författare som har hittat sin nisch och för det första förstått vad läsarna vill ha och för det andra lyckats med att producera det.
Läckberg både syns och hörs. Just idag ser jag henne på vårt hallbord där hon ler från omslaget av Villaliv.



Att vara en gudabenådad författare i garderoben är inte till glädje för någon. 

Relaterat inlägg: Kurage att vinka från toppen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar