fredag 20 september 2013

Bokbloggsjerka vecka 38

Fredag! Och en vacker höstsol lyser utanför mitt fönster. Ännu en natt har frosten skonat min fina solros.
Ny fråga att fundera över hos Annikas litteratur- och kulturblogg

Läser du helst standalones eller bokserier?



Om jag fokuserar på det lilla ordet helst svarar jag tveklöst serier. Det jag älskar allra mest är när jag läst en bok som jag haft svårt att lägga ifrån mig och vet att det kommer en till.


Så var det med "Grottbjörnens folk". När del två skulle släppas hängde jag på låset till bokhandeln och sedan läste jag hela den kvällen. Tyvärr tappade serien lite av sin magiska kraft allt eftersom den framskred.



Serien "Släkten" som ges ut på Historiska Media gillar jag och ser alltid fram mot nästa del. Men för varje ny bok så blir det också en ny författare, vilket gör att jag inte tar ut något i förskott. Hittills har jag dock inte blivit besviken. Se min recension av "Drottningkronan".
Så det är helt enkelt så att det är bristen på bra serier som gör att jag oftast läser standalones. Eller också är det jag som är sjukt kräsen. Hoppas på att få några fina tips i dagens jerka.

30 kommentarer:

  1. Släkten måste jag ta och läsa, har första här i bokhyllan som väntar på mig.

    SvaraRadera
  2. Jag är just nu helt galen i Jasper Ffordes totalgalna bokserie om en litteraturdetektiv i en parallellvärld, men de bästa böckerna jag läser är allihop romaner. Det är som om det vore mer kvalitet i de fristående, men kanske är jag bara kinkig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag upplever också att det är bättre kvalitet över lag på fristående böcker.

      Radera
  3. Jag läser nog mest standalones, kanske helst också just nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går i perioder, men jag läste nog mest serier när jag var yngre.

      Radera
  4. Känner som dig när det gäller Grottbjörnens Folk. De första böckerna älskade jag, men tappade intresset på vägen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är synd att serien blev sämre...

      Radera
  5. Jag har ju precis avslutat serien om Grottbjörnens folk och jag kan lugnt säga att magin försvann mer och mer. Men nu är jag en gång för alla sådan att det man påbörjar det slutför man :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste erkänna att jag inte läst sista delen. Borde nog göra det för den goda sakens skull.

      Radera
  6. Släkten blir jag bara mer och mer nyfiken på. Kanske skulle ta och läsa första delen till våren. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gillar du historia är den helt rätt.

      Radera
  7. Ska man hålla intresset uppe i en lång serie då måste den ju vara bra. Det handlar nog inte om att vara kräsen ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet med mig att jag sätter ribban högt ibland och får leva med besvikelser.

      Radera
  8. Jag gillar också serier bäst. Det tråkiga är ju bara att behöva vänta på nästa bok i en bra serie. Man vill ju läsa dem NU :)
    /Caroline - Bland böcker (www.blandbocker.blogg.se)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, läsa med det samma vill jag och så vill jag inte bli besviken.

      Radera
  9. Jag gillar att variera, blir för mycket med bara serier, ibland vill man ha ett avslut oxå :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men om det är en riktigt bra bok, tycker jag det är tråkigt att det inte finns någon fortsättning.

      Radera
  10. Serien om Bricken gillar jag, den är fin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den ska jag verkligen läsa när jag är klar med "allt" jag har på G nu. har liksom inte sett den tidigare.

      Radera
  11. Kan tycka det är lite jobbigt att behöva vänta på att en ny del ska komma ut i en serie som man gillar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan vara riktigt jobbigt. Men den som väntar på något gott... :)

      Radera
  12. Just nu läser jag helst standalones. Vill läsa klart några serier innan jag börjar på en ny.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att ha mer än en serie på gång tror jag skulle bli jobbigt.

      Radera
  13. Jag är för både och :) Grottbjörnens folk är en serie jag velat läsa så länge, måste verkligen ta tag i den snart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grottbjörnens folk är starkast i början. Hon skulle slutat när berättelsen var på topp.

      Radera
  14. Historiska romaner passar ju helt perfekt i serieform! Själv älskar jag Philippa Gregorys böcker om Henry VIII och hans fruar :)

    SvaraRadera
  15. Jag gillar serier, gärna långa, företrädesvis deckare, men kan tänka mig att blanda upp med standalones...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan också tänka mig serier, men jag har svårt att hitta någon som jag riktig fastnar för.

      Radera