torsdag 19 september 2013

Drottningkronan av Ingrid Kampås

Medan lunchen kallnade och regnet öste ner läste jag de sista sidorna i "Drottningkronan" av Ingrid Kampås. Romanen är den femte fristående delen av serien Släkten utgiven på Historiska Media. För varje ny del lämnas stafettpinnen över till en annan författare. Ett koncept som jag till att börja med ställde mig mycket tveksam inför. Men skam den som inte kan ändra sig.


Jag älskade "Helenas Hämnd" och var lite smått orolig för hur fortsättningen skulle bli. Nu är jag inte orolig längre. Ingrid Kampås har fört historien framåt med den äran.
Bokens innehåll sammanfattas utmärkt av förlaget och därför slänger jag mig direkt in i recensionen.
Första meningen "Mitt i sommaren låg Anges för döden" tog ett stadigt grepp om mig som läsare. De orden lovade gott. Ingrid tog med mig på en resa i en tid då Sverige ännu inte riktigt var något Sverige. Och då den kristna kyrkan vann alltmer mark.



Hur det var att vara kungahustru i denna tid har vi inte en aning om, men låt oss njuta av Ingrids utmärkta sätt att berätta. Precis som Maria Gustavsdotter har hon fått till en skröna som passar i tid och rum. En skröna med inslag av historiska stöttepelare, som får allt att låta riktigt och sant. Exakt så som en riktigt bra historisk roman ska vara. Och med en doft av nattviol.
Inga ord i världen kan göra rättvisa åt "Drottningkronan". Mitt rekommendation blir, läs och njut!

Bokparet har också recenserat.

Drottningkronan finns att köpa bland annat här och här.

Lyssna gärna på en intervju med Ingrid. 

Här gästbloggar Ingrid Kampås!

4 kommentarer:

  1. Skulle med vilja läsa den här, kul att du gillade den! Gör att jag blir mer sugen.

    SvaraRadera
  2. Vad spännande och kanske lite "läskigt" att författarna byts, men låter annars härligt att få försjunka i de historiska miljöerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där med författarbyte är lite originellt, men intressant.

      Radera