måndag 30 september 2013

Romer i feelgoodlitteraturen

De senaste dagarnas turbulens kring otillbörliga register över romer kan väl inte undgått någon. Av en händelse hade jag fått en stund över i ett annat hem och vad föll sig mer naturligt än att jag lät blicken glida över bokhyllorna. Där bakom fina glasdörrar stod de uppradade, den ena boken efter den andra. Det var inbundna böcker av välkända författare, ingen överraskning alls.

Men så hajade jag till. Bland pocketböckerna fanns en historisk roman, utgiven av Harlequin. Jag öppnade skåpet och nappade åt mig boken. Lät så min ända dimpa ner i närmsta fåtölj och började läsa "Ett kungarike för dig" av Tori Phillips, som visade sig vara en del av Cavendish Släktkrönika.
Kändes som ett ödets nyck efter mina funderingar kring just förlaget Harlequin. Men den här boken påminde mig om något helt annat. I litteraturen (kärleksromaner) finns många karaktärer som är just romer eller snarare zigenare, som de då kallas. Dessa är ofta spännande spådamer eller otroligt stiliga män som uträttar stordåd, som slutar i armarna på någon vacker gadji.

Romer är ett folkslag som i feelgoodbokens värld beskrivs som ett mångfacetterat folk och med en egen kultur. En intressant tanke som jag gärna delar med mig av i dessa tider av märkliga debatter.

Relaterat inlägg: Varför inte svenska författare?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar