måndag 17 februari 2014

Medan mörkret faller av Anna Lihammer

Än en gång har jag lämnat min bekvämlighetszon och läst en kriminalroman. Visserligen inte vilken som helst men ändå. Och handlingen utspelar sig på 1930-talet, så helt fel ute är jag väl inte. Men var ska detta sluta? Att jag skriver en själv?
"Medan mörkret faller" är skriven av Anna Lihammer och utgiven av Historiska Media, som berättar mer om boken och författaren här.

Anslaget är ruggigt. Den som en gång öppnat denna bok och börjat läsa kan inte sluta. Läsaren kastas rakt in en fasa, som det inte går att freda sig emot.
En läkare mördas på ett bestaliskt sätt och följderna får ringar på vattnet som ingen väntar sig.
Kommissarie Hell är naturligtvis av den tystlåtna typen och polissystern Maria får en chans som hon aldrig trott skulle förunnas henne. Ett upplägg som redan banat väg för en fortsättning?
Tempot hålls uppe boken igenom och Lihammer behåller greppet till sista sidan. Och det är inte bara the bad guys som har lik i garderoben, vilket ger storyn flera bottnar.



Lihammer har klarat sin debut med väl godkänt även om jag personligen tycker att jag inte riktigt fick grepp om bokens huvudkaraktärer. Ibland handlar de lite för mycket oförutsett och helt utanför sina ramar, vilket gör att de förlorar något lite i trovärdighet.
Sammantaget är "Medan mörkret faller" mycket läsvärd och håller nära nog maxpuls.

Läs en intervju med Anna Lihammer hos bloggen Bibliophilia.

Andra bloggar om "Medan mörkret faller":
"Medan mörkret faller" finns också på facebook.

Och boken kan köpas här eller här.


2 kommentarer:

  1. Visst är boken riktigt ruggig men otroligt välskriven! Djupt obehaglig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas att det kommer mer av Lihammer.

      Radera