torsdag 27 februari 2014

Kyrkoturist, absolut!

Att ha fullt upp är trevligt. Dygnet har inga döda punkter alls. Vad som tillhör min fritid eller mitt arbete är ibland svårt att säga. Men vad gör det? För det mesta har jag roligt. I ärlighetens namn händer det att jag sitter fast och då är det inte lika kul.

Nu fylls mina dagar med den annalkande turistsäsongen och då med fokus på kyrkorna. Jag är en helt galen kyrkoturist och tillsammans med fotograf Hanna Åhman besöker jag så många kyrkor jag kan komma åt. Våra besök är egentligen inte knutna till religionen i sig utan till det kulturarv som dessa byggnader och de kringliggande gårdarna så frikostigt bjuder på.




Vi har samlat våra upptäckter och erfarenheter i böckerna "Kyrkornas Hemligheter". Första delen som utkom 2012 på Isaberg Förlag handlar om våra resor i södra Sverige. Nu i vår kommer nästa del, där vi rest runt i mellersta Sverige.





Gästbloggare i bloggen "Kyrkornas Hemligheter" är denna vecka byggnadsantikvarie Robin Gullbrandsson. Bland annat nämner han predikstolen i Adelöv kyrka. En kyrka som är central i trilogin om Holavedsbrudarna.


2 kommentarer: