torsdag 20 februari 2014

BookCrossing - kan det vara nåt?


Alla vi boknördar har med säkerhet  för många böcker. Varför inte testa att släppa några av fångarna loss.
BookCrossing handlar om så mycket mer än att "glömma" en bok på tunnelbanan eller flygplatsen.
Det handlar om en medveten handling. Innan glömskan slår till ska boken märkas på vederbörligt sätt. Trevliga etiketter för ändamålet finns här. På samma länk finns även information på svenska.
Visst vore det kul göra den kommande sommaren till en riktig BookCrossing-säsong.




Jag gillar tanken och kommer att återkomma till den. Medan jag funderar ska jag titta över vilka böcker jag ska släppa iväg och grunna på var de ska planteras.


10 kommentarer:

  1. Jag släpper ganska ofta böcker ifrån mig, men inte särskilt medvetet tyvärr, bara med en lapp på en parkbänk eller liknande :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vore det roligt att försöka göra något mer av det.

      Radera
  2. Jag älskar idén, men det har inte funkat så bra för mina böcker. Eller, det vet jag ju inte för det är ingen som rapporterat in att de hittat dem. Förutom en bok, som blev hittad en gång, sedan försvann den också. Det var nog tre år sedan nu...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Synd att det inte funkar bättre. Men jag tänker prova framöver.

      Radera
  3. På några av mina tidigare jobb har vi haft en bokbytarhylla. Dit kan en ställa utlästa böcker som inte en vill ha kvar/inte har plats för hemma, och så kan andra på jobbet ta med sig dem hem och läsa. En enklare variant av det du föreslår, kanske inte lika spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En jättebra idé. Så borde det vara på många ställen.

      Radera
  4. Ett bibliotek jag varit inne på några gånger har kommit på något liknande. En stor tunna där man kan lämna och ta böcker. Jag har försett mig, Lapidus och en som jag är väldigt nyfiken på, Frank Heller. Skrev någon typ av eleganta äventyrsromaren vid första världskriget ungefär. Verkar handla om någon typ av gentlemannatjuv.
    Ja jag vet, jag borde lägga i något i tunnan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu en kul idé. Sådant borde uppmuntras och spridas.

      Radera