fredag 7 februari 2014

Bokbloggsjerka vecka 6

Fredagarna duggar tätt 2014. Eller också beror det på att jag har mycket som sker och som ska ske. Då har tiden en tendens till att rusa.
Annikas Litteratur- och Kulturblogg bjuder som vanligt in till jerka. Besök bloggen och häng på! Öppet för alla som bloggar om böcker.



Veckans fråga lyder:
Hur håller du reda på alla böcker som du har läst? Förlitar du dig helt på din blogg eller har du en backup plan att dela med dig av?



Jaha, det här har jag funderat på från och till. Och jag förlitar mig på mitt "komihåg".  Inte alltid så smart då jag på flera sätt är lik den käre Nalle Puh.
Alltså händer det mer än en gång att jag har både köpt och lånat böcker som jag efter några sidor upptäcker att jag redan har läst.
Eftersom frågan nu har aktualiserats tänker jag fundera över en lösning som passar mig och jag hoppas att få många tips av de andra bokbloggarna.



36 kommentarer:

  1. Även om man skriver upp vad man läser kan man ibland råka köpa nåt man redan har, man har ju inte listan med sig till butiken. :-) Så jag tror att alla storbokläsare någon gång råkar köpa nåt redan läst/köpt. :-) Men det visar ju att man har bra smak, som faller för samma bok två gånger; då vet man i alla fall vad man gillar att läsa! :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så. Och sedan har man fått en bra present att ge bort.

      Radera
  2. Jag brukar skriva en lista med böcker jag verkligen vill ha den ligger oftast i plånboken eller väskan så jag inte ska köpa böcker jag redan har och då lyckas jag inte köpa så många oplanerade böcker..

    SvaraRadera
    Svar
    1. En bra idé. Jag funderar på att använda telefonen på något smart sätt.

      Radera
    2. Eftersom jag har skrivit upp alla mina lästa och olästa böcker på bloggen så kan jag gå in på minblogg via telefonen och kolla om jag har just den boken jag spanar in i butiken :)

      Radera
  3. Jag har en lokal blockad kring Heinrich Bölls "Katarina Blums förlorade heder" som jag ibland får för mig ser intressant ut, tar upp och efter ett tag kommer på att jag visst har läst den och dessutom ogillar den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Konstigt att man dras till samma böcker om och om igen. Det har hänt mig också.

      Radera
  4. Jag har ju Book Collector och till det programmet finns det även en app som man alltid har med sig i telefonen. Då kan jag i alla fall se vilka böcker jag redan har :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter väldigt praktiskt. Måste nog prova det.

      Radera
  5. "Komihåg" är en bra grej när den funkar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är sällan den gör det :(.

      Radera
  6. Jag har bara bloggen och minnet

    SvaraRadera
  7. Nalle Puh är så söt så och vad gör det, jag har lånat hem samma film tre gånger. Men böcker kommer jag ihåg.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... det har hänt mig också att jag fått med mig en film jag redan sett.

      Radera
  8. Bloggen fungerar bra som läsdagbok, men jag funderar lite på att kolla upp Book collector och se om det kan vara något för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Book Collector tycker jag verkar spännande.

      Radera
  9. jag hittar böcker i hyllan som jag inte vet om jag läst eller inte så mitt minne skulle inte funka ;-)

    SvaraRadera
  10. Book collector och goodreads är favoriter hos mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske blir det mina också en vacker dag.

      Radera
  11. Svar
    1. Mig händer det från och till. Senast idag höll jag på att köpa en bok på loppis som jag redan hade.

      Radera
  12. men du känner i alla fall igen dem när du börjar läsa och det är ju ett gott tecken:)

    SvaraRadera
  13. Samma här! Jag använder mitt minne. Har blivit lite bortskämd sen bloggen dock...

    SvaraRadera
  14. Jag brukar förlita mig på minnet vad det gäller vad jag har i bokhyllan. Dessvärre har det hänt några gånger att jag har råkat köpa samma bok i engelsk och svensk utgåva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läser sällan på engelska nu för tiden. Har nog blivit lite lat.

      Radera
  15. Kom ihåg och bloggen är allt jag förlitar mig på och det funkar bra tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill nog gärna ha något mer, men det får inte vara krångligt.

      Radera
  16. Tyvärr finns det ju böcker man helst vill glömma också :)

    SvaraRadera
  17. Jag är hopplös på att komma ihåg vad jag läst. Händer ofta att jag köper en ny bok och efter några kapitel inser jag att jag redan läst den... Jag behöver hjälp för minnet. Jag kör excel, funderar på Book Collector och numer recenserar jag alla böcker jag läser på min blogg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag behöver också något mer än bloggen.

      Radera