fredag 21 februari 2014

Bokbloggsjerka vecka 8


Här går det undan och våren i södra Sverige är på gång. Känns lite skumt och bakslagen står säkert på kö.
Men hos Annikas Litteratur- och Kulturblogg är allt som vanligt. Den som vill jerka med oss börjar hos Annika och sedan är det bara att rulla på.



Veckans fråga: Om du bara fick läsa en bok för resten av ditt liv, vilken skulle det vara? 




När jag ställde fråga rätt ut i luften, svarade min man med självklar ton, Alkemisten. Och visst måste jag ge honom rätt. Vilken bok kan vara bättre lämpad än att läsa resten av livet.
Varje gång jag bara närmar mig den i tanken får jag nya perspektiv på livet och den resa som varje människa gör.
För den som inte redan känner Paulo Coelho så finns han här.







Alkemisten är en bok som vi kan läsa på många olika sätt och just därför vill jag rekommendera den rakt av utan att berätta så mycket mer om den.

40 kommentarer:

  1. Svar
    1. Mmm... men jag fick lite hjälp på traven.

      Radera
  2. Jag har hört mycket om Paulo Coelho, både bra och dåligt. Under normala omständigheter borde det göra mig väldigt nyfiken :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och lov får vi läsa hur många böcker vi vill :).

      Radera
  3. Alkemisten har jag då inte ens läst så vore ju ett alternativ!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag tror inte att den är på så många sidor, tyvärr.

      Radera
  4. Haha, så olika det kan vara! Om jag tvingades läsa en enda rad till av Coelho skulle jag allvarligt överväga att skjuta mig. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att vi tänker och tycker olika. Annars skulle världen vara bra tråkig.

      Radera
  5. Den där skulle snarare ligga bra till för att toppa listan över böcker jag absolut inte skulle välja. Coelho och hans så kallade livsvisdomar gör mig smått galen av irritation. Haha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara. Jag har bara läst alkemisten och gillar den verkligen.

      Radera
  6. Har läst Alkemisten, men skulle faktiskt inte ens drömma om att läsa den en gång till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är vi olika. Och tur är väl det.

      Radera
  7. Den har jag faktiskt inte läst ännu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läsvärd, tycker jag. Den har många bottnar.

      Radera
  8. Har läst den, men är inte så sugen på att läsa den igen. Vi är lite olika :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det. Jag ser massor av bottnar i den och livsvisdom.

      Radera
  9. Har läst en bok av Coelho och den var otroligt tänkvärd. Är hans övriga böcker lika bra så är detta säkert ett bra val!

    SvaraRadera
  10. Ja den har jag läst, tycker nästan det är ett mellanting mellan bibeln och tusen och en natt. Jag gillade den mycket. Bra val
    Mia

    SvaraRadera
  11. Jag har läst några få Coelho, och hittills har filmatiseringen av Veronika bestämmer sig för att dö, blivit en av hans favoritböcker, eller hmpf... film... :-)

    SvaraRadera
  12. Ni kan till och med samsas om den där ena boken! Det är ju fantastiskt!

    SvaraRadera
  13. den har ju hängt med genom åren, men jag har aldrig läst den. fårkanske göra det ändå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den boken kan upplevas på flera olika sätt.

      Radera
  14. Den var bra när jag läste den, men tänk att bara läsa om samma igen och igen ...

    SvaraRadera
  15. Jag skulle hellre överge böcker än att läsa något av Coelho. Tur att smaken är som baken! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det tur att vi tycker olika.

      Radera
  16. Ingen bok jag hade valt men den innehåller helt klart en del intressanta tankar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i den finns lite att fundera över.

      Radera
  17. Intressant val :) Jag har bara läst en bok av Paulo Coelho, men inte den här...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan så att jag funderar på att läsa den igen,

      Radera
  18. Låter som dom flesta valt böcker med många bottnar och det är u ett bra val om man skall läsa om dom hela tiden. Skall kollas upp :)

    SvaraRadera
  19. Bra val, gillar verkligen den boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antingen så gillar man den eller också inte. Det finns inget mitt emellan.

      Radera
  20. Böcker som kan ge nya vinklingar vid nya genomläsningar är ett bra val om du bara får hålla dig till en enda bok...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men tur att det bara var på låtsas.

      Radera