fredag 28 februari 2014

Bokbloggsjerka vecka 9


Så var det då fredag igen och sista februari. Den här veckan innebär också Bokrea. Vilket Annika tagit fasta på som ämne i bokbloggsjerkan. För att delta följer du länken till Annikas Litteratur- och Kulturblogg.




Har du gjort några fynd på bokrean i år? Om ja, vilken bok är du särskilt sugen på att läsa? Om nej, vad fällde avgörandet för att du bestämde dig för att avstå.

Första gemensamma reakatalogen från 1940.


Alltså, så här är det. Jag har inte varit på årets rea, inte än i alla fall, är väl bäst att tillägga. Det är inte precis medvetet som jag har hållit mig undan. Jag är inne i en mycket intensiv arbetsperiod och har därför inte varit i stan alls.
Jag har också avhållit mig ifrån att kolla nätbokhandlarna. Mina läshögar är i högsta laget och som någon föreslog, varför ordnar du inte en egen rea.







Jag har starka barndomsminnen från bokrean. Mamma laddade i god tid och läste katalogen noga, prickade för det hon skulle köpa och visade oss barn vad vi skulle titta på. När den stora dagen kom gick vi i samlad tropp till bokhandeln. Efter inköpen bjöd mamma oss på kondis.
En tradition som jag nog borde starta om med mina barnbarn. Nästa år ska jag banne mig ha semester när bokrean börjar.

34 kommentarer:

  1. Vilket härligt barndomsminne! Så ska en bokrea avnjutas!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dagens reor är inte lika spännande.

      Radera
  2. En härlig tradition som du ju naturligtvis måste föra vidare :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nästa år ska jag tillsammans med 4 barnbarn besöka en riktig bokhandel.

      Radera
  3. Vilka fina minnen! Och katalogen var ju supercool!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kom att tänka på detta tack vare Annikas fråga.

      Radera
  4. Men vilket mysigt minne! Sådana traditioner borde man ha fler av.

    SvaraRadera
  5. Det lät mysigt, det där!
    Jag kan sakna det där att lämna in en beställning på det man ville ha på bokrean och sedan gå och hämta sin egen påse. Nästan som julafton. Man kan väl inte göra så längre?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, så kan man nog inte göra längre. Men det var tider dé.

      Radera
  6. De fysiska bokhandlarna hade inte så mycket tyckte jag. Backmans "nya" finns på Akademibokhandeln för 69 kr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hm... då kanske det blir en beställning trots allt :)

      Radera
  7. Fin katalog, du kan fynda sedan när priserna halveras.

    SvaraRadera
  8. Svar
    1. Jag längtar redan till nästa år då jag ska ta med barnbarnen och kanske deras mammor också.

      Radera
  9. Svar
    1. Och kom inte och säg att inte miljön påverkar.

      Radera
  10. Jag minns också bokrean som en mycket större sak, även om jag aldrig tror jag gick med mamma :-)

    SvaraRadera
  11. Vilket härligt barndomsminne!! :)

    SvaraRadera
  12. Svar
    1. Det vill jag nu sprida vidare till barnbarnen.

      Radera
  13. Ja semester på bokreadagar vore inte fel och efter det en veckas lässemester.
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så har jag tänkt mig det hela.

      Radera
  14. Härligt barndomsminne. Tycker inte det är samma stämning kring bokrean nuförtiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, stämningen är nästan helt borta. Var en sväng på ICA idag, inget magiskt alls.

      Radera
  15. Det var ett härligt barndomsminne :) Trots att vi nog alltid har besökt bokrean, tror jag inte att det har blivit fullt så lika stort i vår familj som nu.

    SvaraRadera
  16. Vilken härlig tradition, klart du ska återuppväcka den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska i alla fall göra ett försök.

      Radera
  17. Vilken härlig tradition, väl värd att återinföra!

    SvaraRadera