måndag 10 februari 2014

Lyrans Tematrio - systrar och bröder



Idag är det måndag och innan jag startar arbetsveckan deltar jag i Lyrans Noblesser och hennes tematrio.




Så här säger hon:  Det finns ganska många böcker som berör syskonrelationer, men kanske kan det vara lite svårt att på rak arm komma på tre. Ni får leta lite i minnet. Berätta om tre böcker som handlar om syskon.

Barkhes döttrar av Bodil Mårtensson utspelar sig på 1600-talet och handlar om fem systrar som borde varit söner och deras kamp om att bli sedda av fadern.



Snäcksamlarna av Rosamunde Pilcher handlar om syskonen Olivia, Noel och Nancy och den dyrbara tavlan som de får ärva efter sin mor. En tavla som hotar att splittra familjen för alltid.

Brobyggarna av Jan Guillou berättar om 1900-talet och tre bröder som tidigt måste finna brödfödan. De är tekniskt begåvade och finner vägen till god utbildning. Trots detta blev livet för bröderna ett helt annat än vad de trott och planerat för.

Dessa böcker blev mitt bidrag till dagens tematrio.

16 kommentarer:

  1. Snäcksamlarna har inte läst men minns att den stod i mina föräldrars bokhylla. Jag gillade av någon anledning omslaget när jag var yngre. Kanske får ta och läsa den när jag får möjlighet. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snäcksamlarna kan jag rekommendera och jag gillar också omslaget.

      Radera
  2. Snäcksamlarna har jag läst, tror jag, många år sedan nu. Brobyggarna står oläst i hyllan, dags att läsa den nu, kanske! Bodil Mårtensson blir jag nyfiken på. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste erkänna att jag inte läst Brobyggarna än, men den står i hyllan.

      Radera
  3. Brobyggarna finns i min hylla med :) Tror jag har läst Snäcksamlarna för länge sedan, men jag kommer inte ihåg den.

    SvaraRadera
  4. Snäcksamlarna står och väntar i min hylla - och omslaget är jättefint - men jag har inte kommit mig för att läsa den. Fick ett par Pilcher i present någon gång i tonåren som var rena Harlequin-romanerna, så jag har nog blivit avskräckt på grund av det - dumt nog! Jag ska ge den en chans :)

    http://www.annzah.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte att du blir besviken om du ger Snäcksamlarna en chans.

      Radera
  5. "Som borde varit söner", vilken hemsk utgångspunkt!

    SvaraRadera
  6. Åh, snäcksamlarna har jag faktiskt läst. De andra två står bland mina olästa och väntar på mig!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är alltid trevligt med böcker som väntar.

      Radera
  7. Här var det inga böcker som jag hade läst. Kul med tips :)

    SvaraRadera
  8. Snäcksamlarna berättar verkligen om olika syskon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. O ja, det var ett tag sedan jag läste den, men den satte djupa spår i mitt sinne.

      Radera