söndag 8 december 2013

Törnfåglarna i en smakebit på søndag



Dags för årets sista smakbit hos Flukten fra Virkeligheten. Här delar vi med oss av smakbitar från det vi läser nu, har läst eller ska läsa.



Jag har verkligen snöat in i den gamla hederliga Törnfåglarna av Colleen McCullough. Den har trängt sig på mig under de senaste dagarna och det kan bara betyda en sak, att det är dags för mig att läsa den igen.
Törnfåglarna sträcker sig över tre generationer och utspelar sig på australiensiska landsbygden, i London och även i Vatikanen. Den är gripande och storslagen och den som inte läst boken har något att se fram emot.



"Istället öppnade han sin själ och sina ögon för natten, för det spöklika silvret i de döda träddungarna som sköt upp i det glittrande gräset, för timmerträdens nattsvarta skuggor och fullmånens färd över himlen likt en stor luftbubbla. Vid ett tillfälle stannade han bilen, steg ur, gick bort till ett ståltrådsstängsel och lutade sig mot dess hårt spända strängar medan han andades in aromen från gummiträden och vildblommorna. Detta land var så vackert, så rent, så likgiltigt för de varelser som trodde sig regera det."


Raderna kommer från bokens sjunde kapitel och mannen är fader Ralph. Jag älskar språket i den här romanen trots att den är skriven på 70-talet. Den har helt enkelt något odödligt över sig.

Relaterade inlägg:





32 kommentarer:

  1. Jag gillade både boken och tv-serien, tror till och med att jag har sett tv-serien mer än en gång. :) Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på att se filmen igen :).

      Radera
  2. Tack för påminningen om denna bok! Jag har sett tv-serien för många år sedan, men har faktisk boken i bokhyllan... ;)
    En klassiker inom romantik!
    Ha en trevlig andra advent! :)

    SvaraRadera
  3. Läste den här för vad som känns ett halvt liv sen. Tyckte nog att den var okej, men den gjorde inte lika starkt intryck på mig som den gjort på dig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilket intryck en bok gör handlar säkert också om i vilken sinnesstämning man är när man läser den.

      Radera
  4. Jag har läst boken och sett TV-serien. Båda är helt fantastiska :)

    SvaraRadera
  5. Älskade tv serien. Har inte läst boken men det kanske jag borde!

    SvaraRadera
  6. Läste den här när "det begav sig" och har funderat på att läsa om den faktiskt. TV-serien var ju också något speciellt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Både bok och film har satt sina spår hos många.

      Radera
  7. Jeg har ikke lest boken men jeg husker jeg elsket tv-serien. Men det er mange år siden nå så jeg vet ikke om jeg husker så mye av historien. Ønsker deg en fin adventssøndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lite konstigt att jag blivit så trollbunden av boken just nu.

      Radera
  8. Nostalgi av stora mått! Har läst boken och sett serien och nu blir jag sugen på att läsa om boken. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är riktigt mycket nostalgi :) och det gillar jag.

      Radera
  9. Har verken lest bøkene eller sett tv-serien, men det skulle jeg kanskje ha gjort noe med.. Tusen takk for smakebiten:-)

    SvaraRadera
  10. Oj det var längesedan. Jag vet att jag läst boken och tyckt om men det var så längesedan att jag inte kommer ihåg så mycket av den. Trevlig andra advent.

    SvaraRadera
  11. Ha en fin andra advent!

    SvaraRadera
  12. Tornefuglene stiller i samme klasse som Tatt av vinden, og er en klassiker som holder seg. Akkurat den type bok jeg elsker å vende tilbake til, i hvert fall. Nydelig smakebit :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den i samma klass som Borta med Vinden.

      Radera
  13. Har faktiskt inte läst denna bok.. Tack för smakbiten =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är läsvärd. En riktig klassiker.

      Radera
  14. Den här måste jag läsa någon gång. Gillar verkligen Colleen McCullough :)

    SvaraRadera
  15. Åh, Tornefuglene! Jeg husker godt da hele familien satt benket foran tv-en hver uke. Skulle nok ha lest boken ja :)

    SvaraRadera