fredag 13 december 2013

Bokbloggsjerka vecka 50


Fredagen den 13 december och tillika Lucia. Redan klockan sju satt jag bänkad vid TV:n med frukosten framdukad.





Hos Annikas Litteratur- och Kulturblogg pågår veckans jerka för fullt. Och frågan lyder: Vilken författarduo tillhör dina favoriter (alternativt, finns det någon författare vars böcker du gillat både under författarens riktiga namn såväl som dennes pseudonym)?


När jag ställs inför frågan kan jag inte komma på någon författarduo som jag verkligen gillar. Alltså tycker så mycket om att jag kan framhäva den framför några andra. Vad det gäller författare som skrivit både under eget namn och under pseudonym går mina tankar till den tid då jag började läsa vuxenböcker och botaniserade i mina föräldrars hylla.
Där längst bak i min hjärna dyker Maria Lang upp. Men jag är osäker på om hon även skrev under sitt riktiga namn Dagmar Lange. Däremot vet jag att hon figurerade själv i några av böckerna och då under anagrammet Almi Graan.



Maria Lang och hennes författarskap har följt mig genom hela livet och det hon skrev uppfattade jag som modernt för sin tid. Nu riskerar jag att "svara goddag yxskaft", men det får jag ta.

Någon som vet om Dagmar Lange skrev under båda namnen?

26 kommentarer:

  1. Tveksamt, inte som jag hört om i alla fall. Men jag gillar Almi Graan, det är en roligt blinkning! Lite som Ariadne Oliver i Christie-deckarna, fast mycket roligare att ha ett anagram-namn.

    SvaraRadera
  2. Det verkar inte som att hon skrev något under sitt riktiga namn, men det gör inget :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste varit något hjärnspöke hos mig :).

      Radera
  3. Jag har inte läst så väldigt mycket av Maria Lang, kanske borde testa lite mer :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är inte alls dum. Riktigt underhållande och före sin tid.

      Radera
  4. Oj, kul idé att ha med sig i sina böcker under ett namn som är ett anagram av det egna! :)

    SvaraRadera
  5. Hennes böcker gillar jag, och jag visste inte att hon förekom själv på det viset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är verkligen still going strong.

      Radera
  6. Det här var nyheter för mig men jag har inte läst någonting av Maria Lange heller, men många skriver under påhittat namn..undra varför.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan man undra. Jag har också funderat på det.

      Radera
  7. Av Lang finns det flera böcker här hemma, men jag har inte läst en enda. Den läsningen står mannen för, t.o.m. av hennes ungdomsböcker ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske det är dags att testa :). Hon skriver riktigt bra.

      Radera
  8. Jag har varit på väg att läsa Maria Lang ett par gånger men inte kommit så långt än ;)

    SvaraRadera
  9. Jag har inget svar på frågan huruvida Dagmar Lange skrev böcker under andra namn än Maria Lang, men hursomhelst tycker jag att omslagen på nyutgåvorna av böckerna är assnygga!
    /Caroline - Bland böcker (www.blandbocker.blogg.se)

    SvaraRadera
  10. Vilket snyggt omslag!

    SvaraRadera
  11. Jag läste om Maria Langs böcker för några år sen och det var riktigt intressant. Hade tänkt skriva en uppsats om böckerna/författaren, men det blev inte av. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl inte försent för den uppsatsen?

      Radera
  12. Så fyndigt det där med Almi Graan! Nyutgåvorna av Langs böcker har fått väldigt lockande omslag tycker jag. Tyvärr var jag inte så förtjust i den bok jag gav mig på att läsa, men kanske skulle jag provläsa någon annan av hennes böcker.

    SvaraRadera
  13. Ingen aning om hon skrev även under sitt eget namn, men minns att jag slukade alla Maria Lang när jag var ung och tyckte jättemycket om dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi verkar vara många som gillat Maria Lang :).

      Radera