söndag 29 december 2013

En felad länk

Delar av min research sker i gamla dokument så som domböcker, kyrkböcker och skattelängder. Vid den här tiden på året är jag särskilt flitig i mitt sökande efter alla de som inte längre finns bland oss. I materialet om Holavedsbrudarna finns luckor som jag med jämna mellanrum försöker fylla.

Utdrag ur födelseboken för Adelöv socken.
Det börjar med en hypotes, som jag sedan ska föra i bevis. Efter många års sökande kan det vara så att jag funnit den gäckande skuggan Lars Olofsson från Folkarp. Med hjälp av en ponerad syskonskara, som mycket väl skulle kunna vara hans tänker jag försöka komma ett steg närmare sanningen.

Kan jag sedan också finna några fastighetsaffärer bland småprotokollen i domboken, så kanske det slutliga beviset kommer i dagern. Förhoppningen finns där eftersom giftermål i familjen visar på förhållandevis stora morgongåvor och att de flyttar åtminstone två gånger. Tyvärr tror jag inte att det finns bouppteckningar att tillgå, men naturligtvis ska jag undersöka även detta.

Att nå någon slags sanning när jag skriver fiktiva romaner kan väl tyckas vara överkurs. Egentligen kan jag bara hitta på. Men grejen är att jag vill göra både och. Och jag vill att mina läsare ska fundera över vad som är vad. Särskilt de som är bekanta med det historiska Holaveden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar