torsdag 19 december 2013

Soldaten Jonas Modig

Var bara tvungen att öppna mitt kära släktforskarprogram. Hade tänkt att vänta tills efter julafton, men jag behövde verkligen ett exempel till en artikel i en av de historiska tidningarna. Och då hittade jag förstås Jonas Larsson Modig från Stänkelstorp i Adelöv socken.




Jag skriver förstås, därför att han hade anknytning till Holavedsbrudarna, vad annars. Nu är det inte i det sammanhanget som jag tänker placera honom den här gången utan nu ska han få agera dörröppnare in i generalmönsterrullorna, som finns på Krigsarkivet i Stockholm.

Men han var gift med Catharina, systerdotter och namne till en av huvudkaraktärerna i släktsagan om Holavedsbrudarna.






Det behövs inte mycket för att jag ska längta efter de där kvinnorna som levde många hundra år före mig, men vars puls också bultar i mina ådror. Jag håller på att förbereda en förändring i mitt liv, som är avsedd att ge mig möjlighet att sätta fullt fokus på mina romaner, Sigridslegenden och Holavedsbrudarna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar