måndag 29 juli 2013

Tillbaka till henne av Sara Lövestam

Alltså har jag då läst den bok jag från början inte hade tänkt att läsa. Den hamnade på min sommarläsningslista därför att jag behövde ett svar på frågan om vilken bok jag borde läsa i sommar, men egentligen inte hade lust med.
Det handlar om "tillbaka till henne" av Sara Lövestam. Boken hamnade hos mig som lånegods och med uppmaningen läs den för dess fantastiska karaktärs- och miljöbeskrivningar.
Pocketversionen är på nästan 600 sidor och stilen liten. Åtminstone liten för mina linser. Det fick bli läsglasögon på. Precis som för Hanna, en av Saras huvudkaraktärer.
Handlingen utspelar sig både nu och i början av 1900-talet. Denna tänker jag inte fördjupa mig här. Men läs gärna Piratförlagets sammanfattning.

Sara Lövestam är en ny bekantskap för mig. Innan jag började läsa boken stötte jag på en intervju med henne i en tidning. Där säger hon själv att hon tidigt blev refuserad på grund av att hon målade så mycket med orden att handlingen kom i bakgrunden.

Efter att ha läst cirka 200 sidor var det också precis vad jag tyckte om den här boken. Jag är vanligtvis förtjust i ett mustigt och ordrikt språk, men jag tycker att Sara går till överdrift, alltför många hemmasnickrade adjektiv och liknelser blir bara för mycket.

Men någonstans efter sidan 200 kom plötsligt själva berättelsen smygande. Bakom alla ord hände något riktigt spännande. Nu fick jag grepp om personerna. Jag lärde känna lärarinnan Signe och Hanna, Erik, Caroline och alla de andra som befolkar de två parallella världarna. Sara själv blev utan förvarning säkrare i sitt gestaltande. De onödiga orden var borta och karaktärerna tilläts att överta scenen.

När jag började läsa kändes "tillbaka till henne" som ett tungt ok. Mot slutet blev den en drog


Relaterat inlägg: Min sommarläsning

Andra bloggar om "tillbaka till henne":
"Tillbaka till henne" finns att köpa både inbunden och som pocket här eller här.

5 kommentarer:

  1. Så spännande att se en författares utveckling i en och samma bok! Annars kan det gå att se allt eftersom det kommer nya böcker, men här kunde du vara med i processen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller också var det min inställning som ändrades :). Andra kanske ser "adjektivsjukan" som positiv. Men jag tycker i vilket fall att det var en häftig läsupplevelse.

      Radera
  2. Tyckte så mycket om den här boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är mycket speciell, tycker jag.

      Radera
  3. Åh, vågar inte läsa hela recensionen nu. Väntar tills nästa vecka när jag misstänker att jag läst ut den :)

    SvaraRadera