torsdag 25 juli 2013

Research i Varnhems Klosterkyrka

Research är verkligen grädde på moset. Särskilt när den sker ute i verkligheten. Tur för mig att mina karaktärer väljer sina scener med sådan omsorg. Den här gången är det Gunilla Arvidsdotter från "Min är Skulden" som tillbringar en tid i och i närheten av Varnhems Klosterkyrka.
Hon väntar på någon vid Birger Jarls grav och Heliga Korsets altare. Dag ut och dag in gör hon Birger sällskap. Vem väntar hon på?

Birger Jarls grav till vänster. Heliga Korsets altare skymtar till höger.

Undrar om Gunilla också såg solens strålar som letade sig fram till den kraftiga pelaren, som bär upp det ståtliga välvda taket. På Gunillas tid var munkarna försvunna och klostret förfallet. Men det hade inte passerat så värst många decennier sedan verksamheten blomstrade för fullt.

Modell som visar klostrets storhetstid.
Gunilla kan nog se en igenvuxen klosterträdgård och gå i de ekande tomma gångarna. Jag tror att hon ska få ta med mig på en sightseeing i eftermiddag. Undrar hur det såg ut uppe på den kulle där den första stenkyrkan i Varnhem legat och där bland andra Kata ligger begravd. Fanns det synliga rester av denna byggnad på 1500-talet? Oj, stopp! Nej, jag tänker inte berätta om Kata. Inte just nu i alla fall. Den som är intresserad av Västergötland och tidigkristen era kan nog gilla att läsa "Helenas Hämnd" av Maria Gustavsdotter.

Relaterad inlägg: Helenas Hämnd av Gustavsdotter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar