tisdag 23 juli 2013

Konsten att skriva en hel roman del 4

Nu gäller det att hålla igång och inte tappa taget. Trådarna börjar bli många och nordiska sjuårskriget ställer till det för mina karaktärer. Det blev helt klart dags att tillverka en tidslinje. Den behövs för att hålla ordning på alla händelser och för att se hur de påverkar varandra och utlöser nya konflikter.

En flera meter lång tidslinje.

På min linje markerar jag allt av vikt som sker. Födelse och död måste jag verkligen hålla koll på. Höll på att göra en riktig miss, men jag insåg i tid att Birger Nilsson Grip gick ur tiden i mars 1565.

Kriget pågick mellan 1563 och 1570. Det hände mycket under de här åren och krigslyckan böljade fram och tillbaka. På Historiesajten finns en bra redogörelse för de olika skeendena och vad som kom att påverka utgången.

Krig berörde civilbefolkningen i hög grad och naturligtvis även mina karaktärer. Någon tjänade på det medan en annan förlorade, precis så som verkligheten var.



Historiska romaner behöver sannerligen inte stå upp för att skildra sin tid på ett sanningsenligt sätt. Men de måste vara trovärdiga och därför kan jag inte blunda för detta krig och dess följder. Dessutom bygger jag på min egen kunskap medan jag researchar. Ibland tror jag att jag skriver för att få användning av allt jag vaskar fram. Jag älskar att researcha!

Relaterade inlägg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar