måndag 1 juli 2013

1001 böcker du måste läsa innan du dör

En riktig tegelsten av värsta sort, hela 7 cm över ryggen har länge stått och skrattat åt mig i bokhyllan. Jag vet inte riktigt när och hur den kommit in i huset. Kanske tillsammans med arvegodset från min mor. Hon skulle mycket väl kunna ha köpt "1001 böcker du måste läsa innan du dör". Undrar just hur många av dessa hon hann med. Nu vet jag att hon var en god bokläsare och jag skulle tro att hon i sitt liv kan ha läst över 1000 böcker. Men säker inte samtliga som Göran Hägg fått med i sitt urval.

Undrar om någon läst alla dessa böcker?
Idag tog jag ut boken ur hyllan och vägde den i min hand. Den är tung. På måfå började jag bläddra. Boken föll liksom upp av sig själv där David Copperfield av Charles Dickens presenterades. Jag ögnade igenom artikeln, som dels är en sammanfattning av romanen och dels en kortare form av recension av Göran Hägg.
Det är så som boken är upplagd och den överraskar. Här möter vi även Anna, Hanna och Johanna av Marianne Fredriksson, som är en av mina favoriter.
Jag skulle kunna bli sittande hela dagen och bläddra i den här boken. Vilket inte går för sig, men jag kommer att återvända till den många gånger. Och jag rekommenderar den varmt till alla bokälskare. "1001 böcker du måste läsa innan du dör" bjuder både på nya aha-upplevelser och nostalgitrippar.
Den finns att köpa bland annat här och här.

2 kommentarer:

  1. Låter som en intressant bok, men för mig blir de nog bara nostalgi. Jag läste finkultur som ung, nu bara nöjesläser jag och då blir det kriminalromaner, de flesta får nog inte vara med i den där boken...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, där finns det mesta kan jag lova. Stieg Larsson är med och Populärmusik från Vittula - allt i en salig blandning.

      Radera