torsdag 11 juli 2013

Inglinge hög i Småland

Visst är världen liten ibland. Två av mina helt nya karaktärer, handelsmannen Bengt och hans son Joen reser från det danska landskapet Blekinge mot Jönköping vid Vätterns sydspets. I sällskap har de två för läsarna kända personer. Men deras identitet är det inte läge att avslöja här.
Det intressanta är att de stannar till vid Inglinge hög i Ingelstad strax söder om Växjö. Att de gjorde det var en ren händelse som jag inte planerat tidigare, men jag fann denna sidomanöver intressant och lät dem hållas.

Jag gillade verkligen pausplatsen som de valt. Just därför att jag skulle kunna berätta så mycket om den. Under flera år av mitt liv levde jag i skuggan av denna välkända "kungagrav". Mina barn åkte pulka nerför högen på vintrarna och på somrarna lekte de i området. Sanningen är den att vi bodde ett stenkast från Inglinge hög. Värre är att jag inte har en enda bild därifrån och jag kan inte minnas någonting om denna historiska guldklimp.
Jag fick googla! Spännande läsning fann jag på "Bengans historiasidor". Nu inser jag att det är läge att ta en sväng via den sex meter höga kullen. Får bli en trevlig utflykt när andan faller på. Ska bli kul att se vårt gamla hus också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar