tisdag 13 augusti 2013

Konsten att skriva en hel roman del 5

För mig är det inga större bekymmer med att komma igång med en roman. Jag kan också researcha och skriva synopsis med god disciplin. De första kapitlen brukar inte heller vålla några problem.
Det är sen det händer. Saker och ting tränger sig liksom emellan. Jag har svårt att inte hoppa runt bland mina olika projekt och svårt att fokusera. Det gick bra medan jag arbetade med "Min är Hämnden". Förklaringen tror jag finns att finna i att jag hade ett grundmanus att utgå ifrån.
Det har jag inte när det gäller "Min är Skulden". Men nu ska jag allt lura mig själv. Jag gör ett grundmanus, som jag sedan använder på samma sätt som jag använde den ursprungliga texten till "Min är Hämnden".

Observera det ludna skärmstödet.

Jag skiftar ofta arbetsplats och det funkar fint för mig. Mitt viktigaste redskap är laptopen. Många trivs bäst med att ha en fast plats att skriva på, men efter tio år i "branschen" har jag förstått att jag tillhör de ombytliga.




Vid närmare eftertanke behöver jag bara bygga ut min fylliga synopsis (som jag inte ens ville ha från början), så har jag en utmärkt plattform att stötta mig emot.
Jag gillar att dela med mig av goda råd, som till syvende och sist är mest riktade till mig själv. Hjälp till självhjälp är jag benägen att kalla metoden.

Relaterade inlägg:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar