fredag 28 mars 2014

Bokbloggsjerka vecka 13


Solen skiner på mig idag. Och temperaturen är på väg upp. Dessutom är det fredag. Hos Annika är det jerka som vanligt. I hennes Litteratur- och Kulturblogg hittar du länkar till massor av roliga och intressanta svar. Kanske finner du en helt ny blogg att följa.



Veckans fråga: Kan du tänka dig att tatuera ett citat från litteraturens värld? I så fall vilket och var på kroppen skulle du placera det?


Jag har inga tatueringar, men har funderat på det från och till. Text har blivit allt vanligare, men jag har nog mest tänkt mig en bild. Kanske ett varghuvud eller bara en slinga av något slag. Skulle jag då redan idag befinna mig i den situationen att jag skulle tatuera ett citat så skulle det hamna bak på en vaden och det skulle stå "Carpe diem".
Helt fantasilöst och slitet, men en viktig uppmaning. Så se till att fånga dagen, mina vänner! Vad morgondagen bär i sitt sköte det vet vi inte.


33 kommentarer:

  1. Ja, men jag tror inte det hade hjälpt med en tatuering för att få mig att leva mer i nuet ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske säkrare att göra det till ett väggord istället?

      Radera
  2. Ett bra val. Det skulle nog bli snyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rejält sugen måste jag erkänna.

      Radera
  3. Svar
    1. Tidlöst och inget jag riskerar att ångra.

      Radera
  4. Carpe Diem är en bra uppmaning som jag tror att man behöver höra lite då och då, för man (läs jag) halkar lätt in i gamla spår...:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag en daglig dos av påminnelse är inte fel.

      Radera
  5. Gäller verkligen att vara säker på sin sak då den ska sitta där för alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ju som sagt inte helt lätt att ta bort.

      Radera
  6. Tänker att jag skulle behöva något annat än en tatuering för att komma ihåg att fånga dagen, men visst är det en klassiker i sammanhanget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det gäller att påminna sig själv både om dessa och andra visdomsord.

      Radera
  7. Det är en klassiker som aldrig blir omodern.

    SvaraRadera
  8. Förutom citatet på min blogg så är ett vargmotiv en favorit hos mig också :) Kanske inte är så förvånande med tanke på mitt bloggnamn!

    SvaraRadera
  9. Det är en viktig uppmaning, men förekommer lite väl ofta för att jag skulle ta den. Men jag ska ju inte tatuera mig ;-)

    SvaraRadera
  10. Carpe diem gillar jag, även om det nog inte skulle hamna på huden hos mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det duger bra som väggord också :).

      Radera
  11. Carpe diem är väldigt fint, eller varför inte Cum libris non solus..
    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite för långt. Får inte plats på vaden. Skulle väl passa dig :).

      Radera
  12. Kan tänka mig en tatuering och i första hand är det faktiskt en bild jag vill ha, ett citat får i såna fall komma som tatuering nr 2

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min syster tatuerade en morot när hon var i USA. Det lustiga var att när hon klev in till en tatuerare på Manhattan visade han sig vara svensk :).

      Radera
  13. De känns som ett bra val :)

    SvaraRadera
  14. Där ser du, jag hade lite annorlunda uppfattning, men det är just det som är rätt när man tatuerar sig. Tatueringar är väldigt personliga och det som passar för mig passar inte för andra och tvärt om.
    Passar den på alla kan det inte bli mer fel. Men en sån tatuering finns förhoppningsvis inte.

    SvaraRadera
  15. Ett ganska slitet, men ack så viktigt citat! Man vet verkligen inte vad som händer imorgon... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slitet, ja visst :). Men innebörden kommer alltid att vara densamma.

      Radera
  16. Jag har fem tatueringar gjorda och flera i tanke som jag vill göra. Men ingen text, tänk om tatueraren skulle stava fel...

    SvaraRadera