fredag 26 oktober 2012

Karen Wiesner

Jag har inte tagit mig vatten över huvudet. Nej, inte alls. Även om jag på sista tiden haft vissa betänkligheter vad det gäller min produktion som ligger i pipelinen. Men det finns en författare som är betydligt värre än vad jag någonsin kan bli, Karen Wiesner.
I skrivande stund lär hon ha producerat 93 titlar på 14 år. Hon har blivit nominerad till inte mindre än 125 olika utmärkelser och har ytterligare 31 bokkontrakt klara. Vad har hon som inte jag har? Förmodligen skiljer vi oss åt en del avseende arbetsdisciplin och även rutin. Men se det är egenskaper som jag kan öva upp.

Vad kan vara mer här och nu än strömmande vatten.
På måndag kommer jag bara att vara uppkopplad mot nätet när jag har rast. Jag kommer att strunta i att svara i telefonen under min arbetstid. Det är sådant här som stjäl tid fast jag inte märkt det. Men å andra sidan så kommer jag att vara i nuet när jag inte skriver. Ska prova en vecka och se vad resultatet blir. För mig känns det greppbart med en vecka åt gången och sedan utvärdering.
Karen skriver fler än sex böcker om året. Barbara Cartland hann med 723 böcker under sin livstid. Böcker som underhållit generationer av romancetörstande läsare. Att axla hennes mantel vore en häftig utmaning. Nu har jag dock börjat skriva väl sent i livet för att uppnå detta enorma antal böcker. Jag måste även inse att vi lever i en annan tid.
Jag har hittat mina förebilder och det var precis vad jag behövde just nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar