onsdag 3 oktober 2012

Femtio nyanser av honom...

... från min horisont.


Erotiska romaner har alltid haft en plats i litteraturen och är en genre som kräver sin mästare. Jag kan inte ens närma mig en sådan här bok utan att tänka på ”Fanny Hill” som skrevs redan i mitten på 1700-talet av John Cleland. Denna bok fanns i min bokhylla under min tonårstid och varje gång som det väntades finare besök i hemmet gapade dess plats i hyllan tom. Min mor hade gjort sitt beslag.

Som den 50-talist jag är har jag även Erica Jongs ”Rädd att flyga” i mitt minne. Och det är mot denna bakgrund som jag griper mig an läsningen av ”Femtio nyanser av honom”.
Den unga Ana möter den inte riktigt lika unge Mr Grey. Ana helt sexuellt oerfaren, men med ett moget inre som haltar lite när det gäller att få grepp om karaktären. Relationen mellan Ana och hennes väninna känns som om den fastnat i en tidig fas av tonårsvänskap. Jag känner mig förflyttad tillbaka till tiden för ”Starlet” och Allersromanernas era. Till och med middag hos föräldrarna och bästa väninnan kär i brodern. Eller en glimt från Kittys värld, där Ana är den klumpiga kusinen Bess.


Ana är på tok för motsägelsefull i sin karaktär, författaren är klyschornas mästare och allt är kamouflerat med sex. Till kamouflaget hör även de evighetslånga dialogerna. En parallell historia utifrån samma tema och med samma rollinnehavare men med någon annan vid tangentbordet, vad hade det inte kunnat bli då.
Mr Grey är spännande på många plan, men några 50 nyanser har jag inte hittat och jag skulle gärna sett att han agerade mer utifrån sin personlighet, inte utifrån författarens till synes snäva perspektiv.
”Femtio nyanser av honom” har delar av en intressant story, men den borde förpackats med ett bättre språk och ett mer genomarbetat upplägg. Nu är det ett hastverk som kunde blivit så mycket bättre. Så mycket bättre, precis som underhållningsprogrammet där musikartister bytte låtar med varandra. Kanske dags att låta författare byta texter.
Boken har ett stråk av humor, som gjorde att jag höll ut till sista sidan. Jag tycker också att Anas alter ego, den inre gudinnan och hennes mer förståndiga undermedvetna är intressanta inslag, som kunde fått en mer framträdande platser.
Jag hade gärna vänt på hela steken. Tagit de två märkliga personligheterna, gjort något av Ana och Mr Grey och kryddat med sexuella inslag, som då blivit till trovärdiga handlingar utförda av två udda individer.
Men boken har nått ett mål som är få förunnat och blivit en riktig bestseller. Det är inte för inte som den toppar försäljningslistorna världen över. 
Och har du ännu inte denna bok i din ägo så köp den gärna här eller här.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar