söndag 26 januari 2014

Stjärnskådaren i en smakebit på søndag


Bloggen Flukten fra virkeligheten bjuder in till en Smakebit på søndag. Här delar vi med oss av smakbitar från böcker vi läser nu, har läst eller kommer att läsa. Detta betyder massor av goda lästips.



Själv har jag precis börjat på Stjärnskådaren av Tomas Blom. Det är en historisk roman som utspelar sig på 1500-talet i kretsen kring Gustav Vasa och hans hov. Den unge Johannes kommer till slottet för att tjäna den jämngamle arvprinsen Erik. Tidsepoken tilltalar mig, men än så länge har jag bara läst ett tjugotal sidor, så jag har svårt att tycka något om boken än.




"De sista orden drunknade i mera slem från de överfulla lungorna och Margareta fick att göra med att bistå den sjuke. Den här gången tog det en bra stund för kungen att komma till ro och andas hjälpligt igen. Nu lät Margareta honom ligga i fred och efter en stund såg han ut att somna."







Raderna är hämtade ur kapitlet "Jaktfalken".

Stjärnskådaren är efterföljare till Uppkomlingen, men fristående. Tur eftersom jag inte läst den boken. Tomas Blom har skrivit både facklitteratur och historiska ungdomsromaner. För mig är Stjärnskådaren min första kontakt med honom. Ska bli spännande att se vart det leder.

20 kommentarer:

  1. Förr läste jag mycket historiska romaner, men inte riktigt från 1500-talet. Det är nog lite väl historiskt för mig :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skriver själv om Gustav Vasas tid och då är det alltid lika intressant att se hur andra behandlar den epoken. Men jag vill inte ha för mycket historisk fakta serverad i en skönlitterär bok.

      Radera
  2. Gustav Vasa är en av mina favoritkungar så jag kanske borde läsa denna ;) Tack för smakebiten!
    /Caroline - Bland böcker (www.blandbocker.blogg.se)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han var en mångsidig och inte helt pålitlig regent.

      Radera
  3. Jeg liker historiske romaner så kanskje jeg må sjekke ut om denne finnes på norsk... tusen takk for smakebiten og ha en fin søndag :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte om den översatts till norska.

      Radera
  4. Jeg liker også historiske romaner, men jeg vet ikke om det var helt den rette tidsepoken for meg :-) Ønsker deg en fin søndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1500-talet är en epok som inte gillas av alla.

      Radera
  5. Historiske romaner er interessante, takk for tips og smakebit :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är riktigt svag för historisk skönlitteratur.

      Radera
  6. Ååh, håper denne kommer på norsk! Er ikke så stø i svensk at det gjør noe. Historiske romaner er noe av det beste jeg vet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då håller vi tummarna att den kommer ut på norska :).

      Radera
  7. Spännande. Man läser inte mycket som utspelar sig under den tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näh, historiska romaner görs det inte så mycket reklam om.

      Radera
  8. Tack för smakbiten! Boken ligger lite utanför min bekvämlighetszon ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kan det vara ibland. Jag är ju riktigt tokig i historia.

      Radera
  9. Tror inte att jag har läst någon historisk roman om den här tidsperioden. Verkar spännande. Tack för smakbiten! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt nog är detta en epok som inte gillas av förläggarna.

      Radera
  10. Den här kanske vore något, har läst Mantels Wolf Hall och att få samma tid t ett svenskt perspektiv låter ganska lockande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan vara en intressant jämförelse.

      Radera