tisdag 28 januari 2014

Kyrkor på agendan

Bilder, bilder och fler bilder. Tänk vad många bilder som fotograferna har tagit inför del två av "Kyrkornas Hemligheter". Och hur många av dessa kommer att hamna i boken. Jag vågar påstå att det handlar om mindre än tio procent.



Kyrkor är för mig kulturhistorisk gladfakta som bara ligger där likt öppna dokument och väntar på att få berätta sin historia.
Vem har suttit här på bänken och slitit byxbaken? Vem fick en upptuktelse av kyrkostöten?

Vilka var de som en gång bar hit stenen och lade dem tillrätta i lager efter lager och som till sist kunde böja sina nackar bakåt och beskåda sitt verk?

Eller vilka hackade tänder och grät medan fienden sköt den ena kulan efter den andra mot ekporten?




Det är frågor som dessa som virvlar runt i min hjärna när jag närmar mig dessa kulturens boningar. Och det är det som driver mig till att uppleva och skriva. Jag vill se en ström av turister till kyrkorna. Jag vill se dem sitta på gräsmattan i skuggan av trädkransen och avnjuta sitt kaffe.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar