söndag 13 april 2014

Att koka ihop något

Jag läser gärna andras bloggar, några som jag gillar finns hos Litteraturmagazinet. För en stund sedan fastnade jag i Sara Lövestams inlägg om Saker som jag inte visste om att vara publicerad författare innan jag var publicerad författare.

I del ett av inlägget penetrerar hon konsten att på en utandning berätta vad en bok handlar om. Kan väl inte vara så svårt, tyckte jag. Men det är det. Nu har jag tänkt och tänkt en lång stund. Hur kan jag koka ihop innehållet i Min är Hämnden till max tre meningar?

Kanske skulle det kunna låta så här: Den 16-årige Emanuel blir stående ensam i livet då fadern, Anders Petter anklagas för att ha tagit livet av Gustav Vasas befallningsman i Småland. Anders Petter dödas under ett flyktförsök och Emanuel blir erbjuden att följa den mäktiga Sigrid Birgersdotter Grip ut det oroliga Europa. 

Västervik på den tiden det begav sig,

Det där gick ju bra, klarade mig på två meningar. Hur låter då ihopkoket av handlingen i Min är Skulden?

Sigrids dotter Jord reser till Sverige för att söka sitt ursprung. Hon möter en historia som hon inte trodde var hennes och hon förlorar ett barn och hon mister nästan förståndet i kampen för sanningen.

Låter det som två böcker som man blir sugen på att läsa?

2 kommentarer:

  1. Ja, det kan allt vara svårt att hålla sig till en kärnmening eller två för att få fram ett innehåll i en bok. Tror jag också får öva på det :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker också att det underlättar för mig som författare att ha en snäv ram att hålla sig innanför. Det är så lätt att sväva iväg.

      Radera