torsdag 27 juni 2013

Om Bibelns roll i konsten att skapa en boktitel

En bok är som sin egen reklampelare. Det handlar om omslaget, det handlar om titeln och om baksidestexten. Om inte dessa tre grundstenar samspelar kvittar det om innanmätet råkar vara tidernas kioskvältare. Saknas ett läckert utanpåverk kommer läsarna aldrig att hitta det glimmande innehållet.
Bokmanuset som jag fick ta över hade en titel "Min är Hämnden". Under de månader som jag arbetade med texten såg jag denna titel mest som ett arbetsnamn. Tillsammans med mina co-writers var jag tämligen säker på att vi skulle ha en helt annan titel.
Men Kjell hade tänkt till. De tre orden, min är hämnden, är tagna ur Bibeln. De återfinns bland annat i Romarbrevet 12:19 ff.

"Ta inte rätten i egna händer, mina kära
utan låt Guds vrede ha sin gång,
ty det står skrivet;
Min är hämnden,
jag skall utkräva den, säger Herren."

Dessa rader är sentensen av hela boken! Alltså vill vi nu behålla denna titel. Följden blev även att när jag skulle sätta ett arbetsnamn på fortsättningen föll sig "Min är Skulden" mycket naturlig och så där lagom passande.
Idag slog jag upp ordet skuld i Bibeln. Gissa om jag blev förvånad när jag läste Psaltaren 51:2 ff.

"Gör mig fri från all min skuld
och rena mig från min synd.
Jag vet vad jag har brutit,
min synd står alltid inför mig.
Mot dig, bara mot dig har jag syndat,
jag har gjort det som är ont i dina ögon.
Du har rätt när du ställer mig till svars,
den dom du fäller är rättvis.
I skuld är jag född,
i synd blev jag till i min moders liv."

Utan att jag haft en aning passar detta perfekt in på handlingen i fortsättningen av "Min är Hämnden". Märkligt att dessa titlar på något sätt bestämt sig själva. De har kommit och de stannade för att bevisa sin förträfflighet.
I mitt arbete använder jag mig av Bibel 2000 med Hittlistan - en liten hjälp att upptäcka Bibeln. Den finns att köpa bland annat här och här.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar