onsdag 13 juni 2012

Knut i Hultsjö och alla de andra.

Som det blir ibland. Från början skulle jag och en väninna åkt på en kombinerad utflykt och researchtrip. Planerna ändrades och jag bestämde mig för att leta efter bilder på bilar till "nostalgiboken". Sökandet ledde mig in i förrådet under källartrappan. Tror inte jag varit längst in där på flera år. Riggade en lampa och började arbeta mig inåt. Rummet utanför fylldes med "bra att ha saker". Mest imponerad blev jag av min digra samling av bättre begagnade kattleksaker. Slängde på prov en prasslig  mus till Elin. Hon tittade förvånat och skickade sedan ner den för trappan, gjorde helt om och gick ut.
Under nedersta trappsteget låg några rullar med tapetrester, ett gulnat ihoprullat blädderblock och en bit likaså rullat ritpapper på metervara. Vilket fynd! Ja, inte tapeterna utan det andra. Något jag letat efter sedan jag började planera Holavedssviten, något som jag trodde gått förlorat för länge sedan.


Här finns hela den utredning som jag tänkt skulle ligga till grund för upptakten till del 1. Alla de som verkligen funnits och de som jag lagt till. Sambanden som jag fått fram genom att studera mantalslängder och domböcker, vidare jämfört med kyrkoräkenskaper. Kort sagt de människor som befolkade en del av Holaveden på 1500- och 1600-talen.
Jo, jag hittade bilbilderna också. Massor med läckra fenor och mycket krom. Men nu undrar jag hur jag ska gå vidare... bilar eller holavedsbrudar. Tror jag testar med både och.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar