måndag 4 juli 2011

Sonen Måns.

Idag har jag fått en rejäl dos av kyrkoturism. Startade redan vid 10-tiden utanför Herrestad kyrka och fortsatte sedan till grannsocknen Örberga. För den som gillar kyrkor rekommenderar jag varmt denna blogg.
För att späda på dosen ytterligare blev det medhavd lunch vid Alvastra. Där känner man verkligen historiens vingslag. Och genast går tankarna till de egna anmödrarna som gäckar mig. Passerade någon av dem ruinerna av Alvastra? Inte helt omöjligt eftersom en av Kerstins döttrar bosatte sig strax utanför Ödeshög. Vad visste de om klostret? Åh, om man bara kunde få veta.
Men jag måste verkligen ta mig tid och läsa domböcker från slutet av 1600-talet. Jag tror mig i alla fall ha rätt i att Kerstin Svensdotter är ung när hon gifter sig med Per Larsson eftersom hon sedan får barn så sent som 1712, har jag i alla fall för mig att det var. Och hennes förmodade första barn föds 1689. Han döptes till Måns får vi veta då han dog några år senare. Och varför Måns? Om nu Kerstins far hette Sven Persson och maken Per Larsson. Vem är Kerstin Svensdotter? Någon som vet?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar