onsdag 20 juli 2011

Jakten går vidare.

Kerstin Svensdotters syskon börjar verkligen gå mig på hjärnan. Hela eftermiddagen har jag suttit och gjort tabeller över var folket från Hult har varit faddrar. Det dyker upp en del intressanta aspekter när man får se uppgifterna sammanställda.
Ett mycket tankeväckande mönster uppstod vad det gäller den gamle Lars i Ryd, vars son Lars gifter sig med Kerstin Svensdotter då hennes förste make har gått bort. När Lars den äldre i Ryd får barn är folket från Hult faddrar mycket frekvent. Men rydarna är med något undantag inte faddrar i Humlefall och i Hult föds inga barn under den här tidsperioden. Faddrar från Hult som uppträder hos Lars i Ryd är både det äldre paret Sven och Sigrid samt ett gäng pigor och drängar.
När Per och Kerstin får barn i Humlefall är som jag tidigare nämnt pigor och drängar från Hult faddrar men aldrig Sven eller Sigrid. Detta säger mig att det förmodligen föreligger något släktskap mellan Ryd och Hult i den äldre generationen. Får titta närmare på detta en annan gång. Men jag har en gammal teori som måste prövas.
Mina tabeller har också avslöjat att drängen Jonas från Hult kan ha gift sig med en Anna och flyttat till Dockarp. Dessvärre dör Anna förmodligen 1696. Det kan sedan vara denna Jonas som först dyker upp i Mölarp och därefter i Puttestugan. För att kunna verifiera detta tänkte jag ta mig en titt i mantalslängderna, men det får jag spara till en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar