söndag 3 juli 2011

Familjen i Humlefall.

Samtidigt som jag letar efter Kerstins ursprung i domböckerna ska jag hålla ögonen öppna efter hennes make Per Larsson. För några år sedan gjorde jag ett tappert försök att kartlägga alla Per som flyttat i slutet av 1680-talet i Adelövs socken. Mitt hopp stod till att han hade flyttat inom socknen till Humlefall. Men jag hittade inte en enda Per som kunde passa. Materialet jag använde mig av var mantalslängderna. Det finns dock en anteckning om honom i domböckerna, men jag har inte noterat vad det stod eller när. På den tiden trodde jag inte att det var så viktigt. Tyckte bara det var kul att få hans tillnamn verifierat. Nåja, det hela går ju att reparera. Jag har haft tankar på att han kan ha kommit från någon grannsocken i södra Östergötland, eftersom hans änka flyttar åt det hållet. Men det verkar mer som om det är hennes nye make som har kontakter i de trakterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar