söndag 17 juli 2011

Kerstin Svensdotters syskon

Inte var det helt lätt att hitta Kerstin Svensdotters syskon och halvsyskon. Några teorier kan jag dock bjuda på. Bland halvsyskonen tror jag mig ha funnit en Karin Svensdotter och  hennes två börder Per och Lars. Dessa personer är faddrar till Per Larssons och Kerstin Svensdotters barn som föds i Humlefall. Drängen Nils från Hult ställer till lite problem, även han en fadder. Mycket tyder på att han faktiskt heter Larsson i tillnamn och gifter sig med Anders Arvidssons änka i Humlefall i början på 1700-talet. Kanske kan han vara son till Sigrid Nilsdotter (Sven Perssons tredje hustru i Hult) i ett tidigare äktenskap? Eller är han bror till Per Larsson rent av? Jag vet inte riktigt hur jag ska få svar på dessa frågor, men hittills har jag haft tur vid läsning av domböcker och småprotokoll. Tror att jag fortsätter att sätta mitt hopp till dessa utmärkta källor.
En misstanke till, den där Olof Svensson i Humlefall, kanske är han bror till Kerstin? Vem har någonsin påstått att släktforskning är tråkigt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar