tisdag 12 juli 2011

Eureka!

Den som letar finner alltid något. Och fann gjorde jag. Vid en omläsning av domböckerna i Norra Vedbo Härad för år 1690 hittade jag några ord. Ord som gav mig bevis för en på lösa boliner-teori som jag haft sedan en tid tillbaka. Egentligen sökte jag efter noteringen om Per Larsson i Humlefall, den där jag för första och hittills enda gången stött på hans tillnamn. Jag hade ju min vana trogen glömt att källhänvisa.
Nu kom jag bara halvvägs genom domboken igår kväll, men vilket fynd jag gjorde. På en sida nämns nämndemannen Sven i Hult och på raden under står det "nämndemannen i Hults måg, Per i Humlefall Södergård. Eureka! Där satt den. Kerstin Svensdotter är dotter till Sven Persson i Hult, vars minnessten finns rest utanför kyrkan i Adelöv. Detta har jag misstänkt därför att det har figurerat pigor och drängar från Hult som faddrar till alla Kerstins barn födda i Humlefall.
Men nu hade jag verkligen behövt den där utredningen som jag gjorde på Sven Persson för flera år sedan. Minns att jag på kringelkrokiga vägar funnit  ut en del om hans liv innan han gifte sig med änkan Sigrid Nilsdotter i Hult. Då trodde jag inte att detta var något viktigt, så.... Ja, ni förstår själva. Trots detta borde dessa anteckningar finnas kvar någonstans. För slänger gör jag inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar