söndag 12 februari 2017

Ett kärt återseende

En smakbit på söndag, det var länge sedan.

Jag har precis lämnat manuset på min feelgoodroman med historiska inslag, som kommer i maj och har fått lite egen lästid. Så härligt!

Först ut i min läshög är "Den gyllene hårnålen" av Maria Gustavsdotter. Jag ska börja på kapitel 28 och det är därifrån jag hämtar smakbiten.

"Fröken Cecilia väntar på jungfru Märta i sitt gemak."
Jag gav den nigande pigan en nick och skyndade vidare. Som vanligt då jag var i Stockholm, så frös jag. Borgens väggar tycktes drypa av fukt och kyla och jag huttrade trots min pälsfodrade klänning. Det var fyra veckor sedan jag senast talat med Cecilia. 
Morgonen efter natten i Vadstena hade Charles de Mornay kommit och bryskt befallt oss hovdamer att klä oss och komma till prins Erik för förhör.


Ha en fin söndag, allesammans!

 

18 kommentarer:

  1. Härligt att få läsa lite för sin egen skull :)

    SvaraRadera
  2. Läsning för sin egen skull är bland det bästa som finns :)

    SvaraRadera
  3. Den här boken är jag ganska så sugen på. Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har en fantastisk ton, tycker jag.

      Radera
  4. Ja men den boken låter intressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den grundar sig på den sanna historien om Cecilia Vasa även om det är mycket fiktion.

      Radera
  5. Den boken ska jag också läsa, ganska snart hoppas jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser fram emot att få hör vad du tycker om den.

      Radera
  6. Tack för smakbiten. Blev ju nyfiken på din egen bok också ;-)

    SvaraRadera
  7. Har läst en bok av Gustavsdotter, tyckte den var riktigt bra men har inte kommit mig för att läsa några fler av henne än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att hon är som bäst när hon skriver i jagform.

      Radera
  8. har länge tänkt att jag skulle läsa något av Maria Gustavsdotter. tack för smakebiten och påminnelsen. så spännande att ha en bok på väg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lika spännande den här gången som den första. Det går nog inte att vänja sig.

      Radera
  9. Måste vara härligt att vänta på sin egen utgivning :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det verkligen och jag trodde att det inte skulle vara lika häftigt andra gången, men det är det.

      Radera