onsdag 15 februari 2017

Den gyllene hårnålen ...

... är en historisk roman skriven av min vän och kollega Maria Gustavsdotter. Numera brukar jag inte recensera böcker, men då och då rekommenderar jag gärna en riktigt bra bok.



"Den gyllene hårnålen" är en sådan riktigt bra bok. En bok som fångat mig och som lämnat ett tomrum efter sig. Maria är som bäst när hon skriver i jag-form, hon kryper in under skinnet på sin huvudkaraktär och lever med henne på ett sätt som jag avundas henne.






Bokens omslag är omdiskuterat och jag har sett att några bokbloggare tycker att det är missvisande, att det är ett romanceomslag. Och det är det! För mig är "Den gyllene hårnålen" romance på högsta nivå, historisk romance. Även romanceomslag kan signalera olika slags romance. Det är omslaget signalerar exakt det som det ska göra, Mer än så kan jag inte säga utan att spoila.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar