torsdag 21 november 2013

Sankt Frans av Sales

Mitt romanskrivande går upp och ner. Men som synes håller jag samma takt som NaNoWriMo-skrivarna denna månad. I vänstra spalten redovisas mina framsteg dag för dag. Jag vill inte påstå att det går som på räls för det gör det inte. Ibland sitter jag riktigt fast, men hittills har jag dragit upp stövlarna ur leran och tagit mig vidare.



En av mina hjälpare på vägen är Sankt Frans av Sales, som 1923 utsågs till författarnas och journalisternas skyddshelgon av påven Pius XI. Jag tycker om Frans. Han ser så snäll och god ut.
Frans levde mellan 1567 och 1622 och var teolog och kyrkolärare. Han gav ut några böcker, bland annat en andaktsbok som är spridd i hela den katolska världen.
Mystiken intresserade honom mycket och han studerade Teresa av Avilas skrifter och då förmodligen främst hennes verk "Fullkomlighetens Väg".




Den här mannen känns särskilt bekväm för mig nu när jag arbetar med "Sigridslegenden" därför att mina karaktärer till viss del är katoliker samt att de var emot de kristna reformationsrörelserna som började pyra på 1500-talet.

Under två dagar har jag nu arbetat med slutet på "Min är Skulden". Det betyder inte att jag är klar. Istället betyder det att jag nu måste sy ihop min historia från kapitel 16, som är ungefär mitt i boken och fram till de två avslutande kapitlen. Mellan tummen och pekfingret har jag cirka en tredjedel kvar att skriva innan jag ska börja bearbeta mitt textmaterial. Snart ska också mina två controllers få ta del av boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar