fredag 24 mars 2017

Pensionärsligan på vita duken

Solen skiner! Och jag har inomhusjobb vid datorn. Sånt är livet och det får jag tåla eftersom jag har förmånen att få arbeta med det jag allra helst vill göra. Författarlivet är inte bara glamour.

Jag börjar dagen med att kika in hos Annikas Litteratur- och Kulturblogg och veckans bokbloggsjerka.

Har någon av de författare som du följer bidragit till en tv-serie/film, om inte, vem tycker du skulle få chansen och varför?

På rak arm kommer jag på Cilla och Rolf Börjlind, Jojo Moyes och Fredrik Backlund. Naturligtvis är de många fler ...
Och jag tycker absolut att Catharina Ingelman-Sundberg och hennes pensionärsliga borde bli film. Tänk er Märta och gänget på vita duken. Jag vet att det härom året var något på gång med ett franskt bolag, men det tycks ha runnit ut i sanden.

22 kommentarer:

  1. har inte läst om pensionärsligan, men det brde jag kanske göra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Tror inte att du kommer ångra dig.

      Radera
  2. Min lillebror läser om Pensionärsligan så jag måste nog ge dem en chans. Det jag har hört om böckerna låter ju helt klart som någonting som skulle kunna göra sig bra på film!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det. De böckerna har flera bottnar.

      Radera
  3. Har läst första boken och visst hade det nog blivit en rolig film :)

    SvaraRadera
  4. Paret Börjlind har skrivit mängder av manus och de verkar vara bra på det. Tyvärr har jag fortfarande inte läst någon bok av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppskattar dem mest för deras dialoger. Vilka läromästare!Jag rekommenderar deras böcker.

      Radera
  5. Börjlinds upptäckte jag först genom TV-serien Springfloden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste boken först. Men jag blev inte besviken på TV-serien.

      Radera
  6. Inte läst eller sett någon av dessa serier. Bara läst Kaffe med rån, räckte så.

    SvaraRadera
  7. Pensionärsligan skulle nog göra sig som tv-serie. Springfloden har jag inte läst men såg tv-serien, den var bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte vilken som var bäst, Springfloden som bok eller TV:serie.

      Radera
  8. Pensionärsligan har jag inte läst, skall kolla upp den. Tack för tipset.

    Apropå ligor kom jag precis att tänka på en till liga som jag missade i mitt svar, nämligen militärligan. Roslund och Thunberg har ju skrivit Björndansen baserad på militärligans härjningar, den skall tydligen bli film i USA.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Björndansen var nytt för mig. Fast är ju inte riktigt den genre jag läser oftast.

      Radera
  9. Pensionärsligan skulle göra sig bra på bioduken!

    SvaraRadera
  10. Pensionärsligan går jag inte och ser på bio!!! Björndansen däremot, och uppföljaren som kommit nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att vi tycker olika ;) Hur skulle det annars gå med mångfalden.

      Radera