fredag 15 april 2016

Bokbloggsjerka 15 - 18 april



Haha ... fredag igen och jag har fortfarande semester från skrivandet! Annikas Littereratur- och Kulturblogg har som vanligt en fråga att ta ställning till.




Hur ställer du dig till biografier, memoarer och liknande? Är det något du läser, har du någon favorit, finns det någon du skulle vilja veta mer om eller är det något som du absolut inte är intresserad av?

Tror inte att jag har en endaste sådan bok i mina hyllor. Ska jag skämmas kanske? Fast jag vill inte påstå att jag är ointresserad, det lockar bara inte. En gång för länge sedan läste jag "Tjugo brev till en vän" av Svetlana Allilujeva, som var Stalins dotter.
Säkert har jag läst någon mer biografi eller memoarer, jag kommer bara inte på det. Hoppas att ni andra som svarar på frågan kan fylla mina minnesluckor.

By the way ... jag har börjat lyssna på Fågelburen och det går så där. Har svårt att koncentrera mig, tankarna fladdrar lätt iväg. På gymmet har jag inte ens testat.


37 kommentarer:

  1. Ibland slinker det ner nån biografi för mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får nog se tilll att bli lite mer open minded ;)

      Radera
  2. Jag är inte överdrivet intresserad av att läsa om någon, för mig, okänd person. Men det finns ju några som slinker förbi filtret :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förmodligen är det så för mig också, jag minns dem bara inte.

      Radera
  3. Jag undrar vem som läser alla biografier som finns?

    SvaraRadera
  4. Det känns som en svår genre, både att det ska vara intressant som ämne/person/liv men också få det att vara intressant att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert jättesvårt att skriva ändå är det så många som gör det och ännu fler som önskar göra det.

      Radera
  5. Trodde nog att du läste historiska biografier, men man kan ju inte gilla allt här i världen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte vad jag kan påminna mig i a f ;)

      Radera
  6. Nej skämmas ska man inte, smaken är olika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det ska ju finnas något för alla smaker.

      Radera
  7. Emellanåt läser jag gärna en biografi men då ska det handla om en person, gärna historisk sådan, för att jag ska hitta intresse för det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har säkert läst fler än den jag nämnt, jag minns dem bara inte.

      Radera
  8. Tjugo brev till en vän läste jag när den kom ut. väldigt intressant. en annorlunda vinkling på den här tiden

    SvaraRadera
  9. Man skall absolut inte skämmas. Man läser det som känns bekvämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men ibland är det nyttigt att lämna bekvämlighetszonen :)

      Radera
  10. Biografier lockar mig inte heller så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att vi är ganska många som inte läser biografier dagligen.

      Radera
  11. Själv kan jag inte låta bli att läsa någon memoar, biografi eller sann historia emellanåt. Spännande och intressant, man lär sig massor. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör nog jag också, men minns dem bara inte just nu.

      Radera
  12. skämmas ska man inte göra men biografier finns ju alla sorter - memoarer läser jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert kommer jag stöta på något läsvärt i den vägen också.

      Radera
  13. Ibland är det svårt att komma ihåg vad man läst :). Jag sätter som tur är etiketter på inläggen så jag lättare kan kolla. Men jag tycker det är trevligt att läsa både biografier och memoarer ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde skriva allt jag läser i exempelvis bloggen om inte annat för mitt eget minnes skull men det gör jag inte.

      Radera
  14. Njut av din semester! Läs Selma dårå!

    SvaraRadera
  15. Jag gillar biografier, men läser det bara periodvis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland kan det vara skönt att bryta och läsa något annat.

      Radera
  16. Svar
    1. Och jag har lovat mig själv att inte rata dem rakt av längre ;)

      Radera
  17. Biografier är av så varierande kvalitet att det är svårt att hitta guldkornen, men jag vet med mig att jag har läst flera bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är nog viktigt att hitta just guldkornen.

      Radera
  18. Hej Ewa! Jag svarade dig inne på min egen blogg men sedan kom jag att tänka på att du nog inte går in för att kolla ett svar på svaret :-) Det jag föreslog var "Årstafruns dolda dagböcker", som är en helt autentisk dagbok från 1700-talet. Mycket, mycket spännande tycker jag. Kan varmt rekommenderas! Kanske varken självbiografi eller memoar i dess vanliga bemärkelse, men så gott som eftersom dagböckerna tycks ha skrivits för att bevaras och läsas av kommande generationer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt tips och den har jag läst. Så himla bra. Följer även Årstafrun på facebook.

      Radera
  19. Jag kan tipsa dig om en jag läste för länge sen, Gunnar Sträng Landsvägsagitatorn. Boken får andra politiker som skrivit sina memoarer att framstå som fjolliga pajkastande dramaqueens i jämförelse. Typ jag skriver skit om en kollega för att få uppmärksamhet. Men Sträng har en spännande story att berätta så man slipper sånt. Tyvärr minns jag inte namnet på författaren som skrev biografin.
    kajsalisa.com

    SvaraRadera