måndag 24 november 2014

Ett löfte för mycket

Upptäckte just att jag lovat på tok för mycket. Men så kan det gå när verkligheten överträffar drömmen. I ett inlägg i juni i år - Så osannolikt och så härligt - avgav jag ett löfte som innebar att "Min är hämnden" skulle ligga på bokhandelsdiskarna innan året var slut. Så blir det inte.

Det kom en stenhuggardotter emellan, Sissela Konradsdotter som är ättling i rakt nedstigande led till den Gertrud som försvann i slutet av "Tempelbranden" skriven av Catharina Ingelman-Sundberg. Jag pratar om serien Släkten från Historiska Media.

Och Elisabet Nemert lämnade ett ofött barn efter sig i Helenas mage i "Ringens gåta". Barnet är en flicka och hon döps till Ylva efter Bjälboättens starka ättemoder. Ylva bär genom arv den ring som även Sissela gör anspråk på. Två unga kvinnor med vitt skilda bakgrunder drabbar samman i det intrigfyllda hovet kring kung Valdemar och hans danskfödda hustru Sofia.

Detta är sjunde delen i serien och dess sex första kapitel ligger redan i tryggt förvar i min laptop och på externa diskar. Nu rullar historien vidare och jag lovar att inte ett öga kommer vara torrt när jag är färdig.

Den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge. "Min är hämnden" är i det närmaste klar och ligger just nu och mognar som den ädlaste ost. Också den en tårdrypande historia med mörka hemligheter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar