tisdag 24 juni 2014

Det medeltida Uppland

"Det medeltida Uppland" är en arkeologisk guidebok och ingår i en serie som ges ut av Historiska Media. Författare är Johan Anund och Linda Qviström.

Böckerna i den här serien är mina biblar när jag rör mig i vårt avlånga land. Jag går gärna på historisk exkursion och saknade lämplig ledsagare ända tills jag snubblade över de här böckerna. "Det medeltida Stockholm" har jag nästan slitet ut.
Uppland är väldigt mycket medeltid och här vid Mora sten bekräftades kungavalen. I Gamla Uppsala blotade vi hejdlöst innan Vite Krist tog över och runstenar berättar om de som haft sina bopålar här.

Boken berättar om gods och gårdar och om befästa borgar. Den leder oss till platser som vi inte anade fanns och berättar om sådant som vår skolhistoria så beklagligt missade.



Jag finner även mycket matnyttig information som berör mitt specialintresse - kyrkor. Almarestäket som var en befäst biskopsborg har besök att vänta av mig nästa gång jag är i Uppland.




Bildtext från sidan 171 (bilden är privat från ett tidigare besök i år).

"Skepptuna kyrka är exempel på en kyrka som ursprungligen var romansk men som förstorats och byggts om i gotisk stil. Blinderingarna på kyrktornet från mitten av 1400-talet anses vara inspirerade av de blinderingar som då fanns på domkyrkans torn i Uppsala."







Boken "Det medeltida Uppland" är lättillgänglig och bjuder på mängder av vetande om en tid som flytt, men ändå inte så längesedan som vi kan förledas att tro. Om vi höftar lite med tre generationer per sekel, så är 1500-talet bara 15 generationer bort. Alltså inom ramen för att vi ska kunna finna förfäder som levde då.

4 kommentarer:

  1. Kan tänka mig att den här bokserien är mycket användbar om man ska på exkursion i historisk miljö :)

    SvaraRadera
  2. Så kul att hitta den perfekta guiden till sitt intresse!

    SvaraRadera