tisdag 30 april 2013

Det var Karin Andersdotter som bankade på dörren

Knackningarna hördes som ett eko genom århundradena. Någonstans i skogarna i Holaveden levde hon, Karin Andersdotter. Jag tror till och med att hon hörde hemma på gården Ryd strax norr om Adelöv kyrkby. Troligtvis föddes hon i början av 1520 i en tid då Kristian II ännu inte fått tillnamnet Tyrann och Gustaf I var fortfarande Gustaf Eriksson.
Hennes far kunde ha varit den Anders som enligt jordeboken levde i Ryd 1539 och hennes mor den änka som står skriven på gården 1551. Om detta är sant då hade hon en bror som heter Måns Andersson som är den som får hjälpa till med att få ihop tillräckligt med silver till Älvsborgs lösen 1571 och en brorson vid namn Lars Månsson  som är vuxen vid denna tidpunkt.

Stockholms blodbad november 1520.
Lars Månsson får två söner, en Anders och en Sven. Hänger ni med? Inte det, det gör jag knappt jag heller. Anders och Sven får vad jag tror mig veta var sin son, båda döptes till Lars. En av dessa Lars tog över gården Ryd någon gång under 1600-talets första decennier.

Gustaf I:s kröning.
Jordeboken 1631 nämner en Lars som bonde. Lars får en son omkring 1630, Lars Larsson. Han får många barn och naturligtvis en son Lars, som föds 1657. Lars får bland annat sönerna Lars och Anders.
Lars gifter sig med Holavedsbruden Kerstin och Anders med hennes dotter Karin. Vi är nu framme i början av 1700-talet, nästan nutid.
Karin Andersdotter född på det avlägsna 1500-talet bär kanske på gener, vars spår finns i min kropp.
Och nu kommer jag att berätta hennes historia i form av en följetong där antalet avsnitt ännu är okänt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar